از انتقاد به کندی روند نوسازی تاکسی های فرسوده تا نقش فرهنگی تاکسی ها در شهر

به گزارش شهر دوست ، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و بیست و یکمین جلسه صحن شورا، در واکنش به گزارش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، ضمن قدردانی از اقدامات انجام‌شده، تحقق پروژه تاکسی‌های برقی، نتیجه مستقیم برنامه‌ریزی محیط‌زیستی در شورا و پیگیری مستمر شهرداری برشمرد و گفت: موضوع برقی‌سازی حمل‌ونقل یکی از احکام برنامه توسعه شهری در حوزه محیط زیست بوده و آنچه امروز در قالب ورود تاکسی‌های برقی تحقق یافته، نتیجه پیگیری جدی همین اسناد و مصوبات است.

او با اشاره به زحمات گسترده شهردار تهران، اعضای شورا و شخص مدیرعامل تاکسیرانی گفت: این پروژه نتیجه همکاری همه‌جانبه درون مدیریت شهری است و تاکنون نیز ثمرات آن در کاهش آلودگی هوا و افزایش رضایتمندی شهروندان قابل مشاهده است.

چمران همچنین با اشاره به پاسخ محسن هرمزی در خصوص واردات ۶ هزار دستگاه تاکسی برقی تا شهریورماه و ۱۱۰ دستگاه اتوبوس که در بندرعباس مستقرند؛ خواستار پیگیری قاطع دولت برای تسهیل ثبت سفارش و ترخیص سریع این خودروها شد. او هشدار داد که تأخیر در ترخیص یا تمدید ثبت سفارش‌ها می‌تواند زنجیره تأمین حمل‌ونقل پاک در شهر را مختل کند.

وی خطاب به رسانه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد که شورا در تمام موضوعات مطرح‌شده، اثربخشی پیگیری‌های ریاست جمهوری را دیده و انتظار می‌رود که در این حوزه نیز با قاطعیت و سرعت بیشتری عمل شود تا ناوگان پاک شهری تهران توسعه یابد.

سروری: اگر تاکسی‌ها برقی شوند، تهران دوست‌داشتنی‌تر می‌شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تولید داخلی پاسخ‌گوی نیاز تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌های برقی نیست، تهران نباید بیشتر از این معطل بماند.

سروری ضمن تبریک روز شوراها و قدردانی از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه تاکسی‌های برقی، با طرح یک پرسش مهم، خواستار تعیین تکلیف سرنوشت تفاهم‌نامه مربوط به تولید ۱۰ هزار ون برقی و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی شد.

او افزود:  با وجود گذشت زمان قابل توجه از آن تفاهم‌نامه، هنوز مشخص نیست که تولید داخلی می‌تواند نیاز شهر تهران را پاسخ دهد یا خیر. اگر تولید داخل پاسخ‌گو نیست؛ شهر تهران نباید بیش از این در انتظار بماند و باید تصمیمات عملیاتی برای تأمین ناوگان برقی از مسیرهای جایگزین اتخاذ شود.

سروری با اشاره به قدرت گردش و تأثیرگذاری تاکسی‌ها در فضای شهری گفت: اگر تاکسی‌های شهر تهران برقی شوند، چهره تهران به‌طور محسوسی تغییر می‌کند و جذابیت زیست‌محیطی آن افزایش می‌یابد.

او همچنین به ضعف عملکرد شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی در زمینه برقی‌سازی اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان این حوزه بیشتر به دنبال سود آنی هستند و به‌دلیل قیمت بالاتر، تمایلی به توسعه محصول برقی ندارند. از نظر او، شورا و دولت باید وظایف مشخصی برای آن‌ها تعریف کنند تا درصدی از تولیداتشان الزاماً به سمت برقی شدن پیش رود.

سروری در پایان پیشنهاد داد که کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا با تنظیم طرحی مشخص، سازوکارهایی را برای الزام‌آور کردن تولید موتورسیکلت‌های برقی ارائه دهد و تأکید کرد که ایجاد امکان شارژ خانگی، به‌ویژه برای موتورسیکلت‌ها که امکان استفاده از ایستگاه شارژ عمومی را ندارند؛ امری حیاتی و ضروری است.

معدنی‌پور: نام شهدای تاکسیران بر پایانه‌ها می‌نشیند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا: از مدیریت تاکسیرانی به دلیل توجه به فرهنگ ایثار و خانواده شهدا تقدیر می‌کنم.

معدنی‌پور با قدردانی از اقدامات سازمان تاکسیرانی در حوزه برقی‌سازی و نوسازی، بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی نیز تأکید کرد.

او از اهتمام مدیرعامل تاکسیرانی در نام‌گذاری ایستگاه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران خبر داد و افزود: این پیشنهاد در کمیسیون نام‌گذاری تصویب و به زودی به صحن شورا ارائه خواهد شد.

پیرهادی: پاشنه آشیل تاکسی‌های برقی، شارژ خانگی است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری: ایستگاه‌های شارژ شهری کافی نیست، شهرداری و وزارت نیرو باید راهکاری برای شارژ در منازل ارائه دهند

پیرهادی ضمن حمایت از روند برقی‌سازی، هشدار داد که موفقیت این طرح در گرو ایجاد زیرساخت شارژ خانگی برای تاکسیرانان است. او خواستار تفکیک برق مصرفی شارژ از کنتور مشاع ساختمان‌ها و تدوین آیین‌نامه‌ اجرایی توسط وزارت نیرو یا شهرداری شد.

امانی: سهم نوسازی تهران باید چند برابر شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: ۱۵۰۰ تاکسی نوسازی‌شده در سال کافی نیست، با این روند نوسازی، بیش از ۵۰ سال زمان لازم است.

امانی با استناد به آمار ثبت‌نام ایران خودرو، سهم شهر تهران از طرح نوسازی تاکسی‌ها را بسیار پایین دانست و از دولت، خودروسازان و وزارت صمت خواست تا با افزایش ظرفیت و تسهیل در واگذاری، اجازه ندهند روند نوسازی به‌صورت قطره‌چکانی ادامه یابد.

مظفر: زیرساخت شارژ خانگی باید در اولویت باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا: اگر پاشنه آشیل‌ها شناسایی و رفع نشوند، حرکت نوآورانه تاکسی‌های برقی به سرمنزل مقصود نمی‌رسد.

مظفر با اشاره به ورود ۱۸۰۰ دستگاه تاکسی برقی آیون به تهران، خواستار توجه مینیاتوری شهرداری به جزئیات اجرای طرح از منظر راننده شد. او بر لزوم ارائه برق اختصاصی برای شارژ شبانه در منزل تأکید کرد و گفت این نکته اگر حل نشود، ممکن است کل پروژه را با شکست مواجه کند.

تشکری‌هاشمی: روند فعلی نوسازی تاکسی ها نگران‌کننده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا گفت: اگر با همین سرعت پیش برویم، نوسازی ناوگان تاکسیرانی ۵۵ سال زمان می‌برد

تشکری‌هاشمی افزود: در شرایطی که سالانه ۱۰ هزار تاکسی باید نوسازی شود، نوسازی تنها ۱۵۰۰ دستگاه در سال گذشته ناکافی است. او خواستار افزایش تنوع سبد خودرویی، استفاده از ظرفیت خودروسازان دیگر و نظارت دقیق بر عملکرد تاکسی‌های فعال در ناوگان شد.

نادعلی: تاکسی، رسانه فرهنگی متحرک است

سخنگوی شورا: معاونت فرهنگی در ساختار تاکسیرانی ضروری است، هر تاکسی می‌تواند یک سفیر فرهنگ شهری باشد.

نادعلی با اشاره به تأثیر فرهنگی تاکسی‌ها در فضای شهری، پیشنهاد ایجاد معاونت فرهنگی در ساختار سازمان تاکسیرانی را مطرح کرد. او همچنین خواستار تعامل بیشتر با شرکت‌های تأمین‌کننده تاکسی برقی برای تقویت گارانتی باتری‌ها شد.

هرمزی: ثبت سفارش‌ها گره خورده به حمایت دولت است

معاون حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران: تا زمانی که ثبت سفارش‌ها آزاد نشود، ناوگان حمل‌ونقل عمومی نمی‌تواند به‌روز شود.

هرمزی با اشاره به بحران پیش‌آمده در بندرعباس بابت توقف ورود اتوبوس‌های برقی، از شورا خواست تا پیگیر ثبت سفارش‌ها و ترخیص سریع‌تر خودروها از گمرک باشند. او همچنین از آمادگی شهرداری برای رونمایی از واگن ملی در پنجاهمین سالگرد مترو خبر داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

تصادفی

جهان

اخبار

جهان