به گزارش شهر دوست در جریان دویست و هشتاد و سومین جلسه شورا گزارش نظارتی شش ماهه اول بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در خصوص «پروژههای تملک دارایی سرمایهای و مالی و هزینهای» توسوط کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارائه شد.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در توضیحاتی در خصوص گزارش فوق بیان کرد: با توجه به اینکه شاید در سه ماهه ابتدایی سال بر اساس اطلاعاتی جمع آوری شده، امور پیشرفت چندانی نداشته باشند. مقرر شد یک گزارش ۶ ماهه تهیه و ارائه شود. در این خصوص تعامل کاملی با شهرداری صورت گرفت تا گزارش امروز تا حد ممکن کامل و بر اساس بودجه مصوب باشد.
آخوندی با بیان اینکه این گزارش در راستای وظیفه نظارتی شوراست؛ گفت: ۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۶ ماهه اول مشخص شد که در بخش هزینهای رقم تخصیص یافته ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و تملک دارایی سرمایهای ۳۶ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی هزار میلیارد تومان است. در بخش درآمدها مجموع وصول ۶ ماهه ۴۵ هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از تملک دارایی سرمایهای ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع ۶۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۴۳ درصد است.
وی با تأکید بر اینکه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سال قبل به امسال منتقل شده که جزء درآمدها نیست؛ تصریح کرد: از ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مأموریت حمل و نقلی ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که عدد قابل توجهی است. به عبارتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه ۲۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
پس از توضیحات رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، لطفالله فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در پاسخ به نکات مطروحه در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص گفت: مسدودی در بانک تجارت وجود ندارد و بخشی از پول برای پشتیبانی تسهیلات است. ما هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید اتوبوس های داخلی گرفته ایم. منابع خریدهای داخلی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک و ۵۰ درصد تسهیلات بوده که بانک تجارت پرداخت تسهیلات را پذیرفت و پول قابل برداشت است؛ کمااینکه در ماه جاری ۸۰۰ میلیارد تومان از آن برای پرداخت هزینه ها صرف شد.
وی ادامه داد: تسویه وام ها یکی از اقدامات این دوره بود؛ بانک تجارت طبق نامه رسمی ادعای ۱۱۰ همت طلب بابت خطوط مترو داشت که پس از برگزاری جلسات به ۲۷ همت رسید و ما تمام این رقم را پرداخت کردیم و صورت جلسه شد که ما به ازای آن هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد. بانک شهر نیز در حال طی فرایند است.
فروزنده اضافه کرد: اولویت اعضای شورا، توجه به حمل و نقل عمومی به ویژه خرید اتوبوس ها و تکمیل مترو بوده است؛ سعی کردیم که بودجه مناطق را جبران کنیم که تا حدودی صورت گرفت و با اولویت بندی پروژه ها، در قالب بودجه از آنها حمایت شد.
در ادامه، مهدی اقراریان با طرح دو سوال خطاب به فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، پرسید:
۱.آیا تخصیصهای انجامشده با هماهنگی کمیته تخصیص بودجه صورت گرفته است و آیا نمایندگان شورا در جلسات این کمیته حضور داشتهاند؟
۲. گزارشی به ما رسیده که نشان میدهد در فرایند پرداخت به پیمانکاران، چکهای صادره ثبت نمیشوند. این موضوع میتواند منجر به مشکلاتی در واگذاری طلب پیمانکاران شود. چرا چنین مسائلی اتفاق افتاده است؟
فروزنده در پاسخ، توضیح داد که جلسات کمیته تخصیص برگزار شده و صورتجلسات آن موجود است. درخصوص تخلفات احتمالی شرکتهای کارگزاری نیز گزارشهایی تهیه شده که در حال بررسی است.
او همچنین بر قانونی بودن تخصیصها تأکید کرد و گفت: “تمامی اقدامات ما بر اساس تبصرههای بودجه صورت گرفته است.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با طرح سوالات و تذکرات جدی، خواستار شفافسازی عملکرد مالی شهرداری تهران در ششماهه اول سال ۱۴۰۳ شد.
سوال اول: تخصیص بودجه با هماهنگی کمیته تخصیص
امانی با اشاره به اهمیت هماهنگیهای ساختاری در تخصیص منابع، از معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران پرسید:
آیا تخصیصهایی که تاکنون صورت گرفته است با هماهنگی کمیته تخصیص بودجه انجام شده است؟ آیا نمایندگان محترم شورا در این جلسات حضور داشتهاند؟
وی تأکید کرد که شفافیت در این فرآیند میتواند از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند و شورا باید در جریان تمام جلسات مرتبط باشد.
سوال دوم: تخلفات ثبت چکها در فرآیند پرداخت پیمانکاران
در بخش دوم، ناصر امانی به گزارشی اشاره کرد که از سوی منابع ناشناس به او رسیده بود. در این گزارش، ادعا شده که در فرآیند پرداخت به پیمانکاران، چکهایی صادر شدهاند که در سامانههای رسمی شهرداری ثبت نشدهاند. او با بیان جزئیات این موضوع، توضیح داد:
گزارشها نشان میدهند که چکهایی برای پیمانکاران صادر شده، اما این چکها به جای ثبت رسمی در سیستم، تنها بهصورت کاغذی تحویل داده میشوند. این مساله باعث میشود پیمانکاران نتوانند طلب خود را واگذار کنند یا از این چکها به نحو مناسبی استفاده کنند.
وی خواستار توضیح دقیق و ارائه گزارش رسمی شهرداری درباره این ادعا شد.
امانی به موضوع تخصیص اعتبارات به مناطق شهری نیز اشاره کرد و گفت: چرا در ششماهه اول سال تنها ۲۰ درصد اعتبارات به مناطق تخصیص داده شده است؟ پیمانکارانی که در فصل کاری به فعالیتهای عمرانی مشغول هستند، به این بودجه نیاز مبرم دارند، اما در ششماهه دوم که شرایط جوی امکان اجرای پروژههای عمرانی را کاهش میدهد، تأمین اعتبارات چه فایدهای خواهد داشت؟
او همچنین از عملکرد مالی شهرداری در حوزه نگهداری پروژههای مناطق انتقاد کرد و بیان داشت: چرا بودجهای که باید برای پرداخت مطالبات پیمانکاران در ششماهه اول هزینه میشد، برای خرید زمین مسکونی در منطقه ۲۱ مسدود شده است؟ این اقدامات، اولویتهای عمرانی شهرداری را زیر سوال میبرد.
وی همچنین درخصوص ادعای شهرداری مبنی بر تصفیه ۲۷ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک تجارت، این موضوع را غیرمنطقی دانست و اظهار کرد:چگونه ممکن است در یک سال بودجهای با محدودیتهای مصوب، چنین مبلغی تصفیه شود؟ این موضوع باید دقیقاً مشخص شود که بر اساس کدام تبصره و چه فرآیندی این اقدامات انجام شده است
او با تأکید بر اهمیت شفافیت در عملکرد مالی، از شهرداری خواست گزارش تفصیلی و مستندات مرتبط با تخصیصها و بدهیها را به شورا ارائه دهد و ابراز امیدواری کرد که چنین موضوعاتی در جلسات آتی شورا بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
فروزنده در پاسخ به این تذکر بیان کرد که اولویت شهرداری در شش ماهه اول بر حوزه حملونقل عمومی بوده و این موضوع با تأکید شورا انجام شده است. او افزود: “مبالغ مسدود شده برای خرید زمین و ساخت واحدهای مسکونی بوده و در صورت لزوم، گزارش تفصیلی ارائه خ واهد شد
حبیب کاشانی، خزانه دار شورا با اشاره به مسائل بودجهای شهرداری تهران، تحلیل و تذکرات مفصلی ارائه داد و از لزوم شفافیت در عملکرد مالی شهرداری و اهمیت ارائه گزارشهای دقیق سخن گفت.
او در ابتدای سخنان خود از زحمات اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و کارشناسان مرتبط تقدیر کرد و گفت:یکی از جلسات ارزشمند شورا، همین جلسات ارائه گزارشات است که فرصتی برای تبادل افکار و نقد سازنده میان اعضا فراهم میکند. لازم میدانم از تمام همکاران و کارشناسانی که در این مسیر تلاش میکنند، تشکر کنم.
کاشانی با اشاره به گزارش شهرداری مبنی بر تحقق ۸۵ درصدی بودجه در ششماهه نخست سال، این موضوع را بهطور دقیقتر تحلیل کرد و گفت:شهرداری اعلام کرده است که در ششماهه اول ۸۵ درصد از بودجه محقق شده است. اما بررسی عملکرد واقعی نشان میدهد که تحقق بودجه تا پایان مهرماه تنها ۴۳ درصد بوده است. بنابراین، باید مراقب باشیم که این آمارها برای مخاطبان گمراهکننده نباشد.
وی همچنین افزود: گزارش عملکرد هفتماهه که از سوی شهرداری ارائه شده است، نشان میدهد که مجموع درآمد شهرداری تا این مقطع ۷۶ هزار میلیارد تومان بوده است. با در نظر گرفتن بودجه کل ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی، این رقم تنها ۵۱ درصد بودجه را پوشش میدهد. بنابراین، باید تلاش کنیم تا انتظارات عمومی بر اساس واقعیات تنظیم شود.
کاشانی در ادامه به پیشبینی درآمد شهرداری تا پایان سال پرداخت و اظهار داشت: اگر میانگین درآمد ماهانه شهرداری را ۱۱ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، انتظار میرود مجموع درآمد سال ۱۴۰۳ به حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان برسد. این عدد نشاندهنده یک کسری حدود ۱۹ هزار میلیارد تومانی نسبت به بودجه مصوب است. بنابراین، لازم است در تنظیم متمم بودجه دقت بیشتری به خرج داده شود.
یکی دیگر از محورهای انتقادات کاشانی، نحوه تعامل شهرداری با بانکها اختصاص داشت.
وی با اشاره به کاهش بدهی ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی شهرداری به بانک تجارت به ۲۷ هزار میلیارد تومان، این روند را غیرشفاف دانست و گفت: چگونه ممکن است بدهی ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی به ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش یابد؟ اگر چنین اتفاقی واقعیت دارد، باید تمام مستندات مربوط به این توافق ارائه شود. همچنین، اگر بانک تجارت توانسته است چنین امتیازی بدهد، باید بررسی شود که آیا این بانک اساساً صلاحیت عملکرد در این سطح را دارد.
کاشانی با اشاره به مشکلات مشابه در بانکهای دیگر افزود: این موضوع باعث ایجاد ابهام جدی درباره مدیریت منابع و تعاملات مالی شهرداری میشود. اگر چنین مواردی در سایر بانکها نیز وجود داشته باشد، لازم است بررسی دقیقی انجام شود.
کاشانی در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم اولویتبندی در تخصیص منابع، بیان کرد: ما در شرایطی قرار داریم که بسیاری از مناطق شهری با کمبود منابع مواجه هستند و پروژههای عمرانی به تعویق افتادهاند. شهرداری باید تلاش کند تا با مدیریت بهتر منابع، این مشکلات را کاهش دهد و اولویت را به نیازهای واقعی شهروندان اختصاص دهد.
در نهایت، کاشانی از شهرداری خواست تا با ارائه گزارشهای دقیقتر و شفافتر، امکان نظارت دقیقتر شورا را فراهم کند و بر لزوم بررسی دقیقتر مسائل بودجهای در جلسات آتی تأکید کرد.
فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با ارائه توضیحات تکمیلی، تأکید کرد: تمام اقدامات مالی شهرداری، از جمله تسویه بدهیها و تخصیص بودجه، بر اساس قوانین و تبصرههای مصوب شورا بوده است.
وی افزود: ما در سه ماهه پایانی سال انتظار افزایش درآمدها را داریم و برای کاهش کسری بودجه، برنامههای ویژهای در نظر گرفتهایم.
کاشانی، ضمن تاکید بر اینکه بانک ها بعنوان بخش اثرگذار اقتصاد می تواند حل کننده بسیاری از چالش ها باشد به شرطی که از قاعده بنگاه داری خارج شود؛ گفت: نکته ای در خصوص واریز برداشت ها مطرح شد، که در دل آن رقمی بالغ بر ۱۱٫۵ همت در دسترس است؛ حال با احتساب کسر این رقم تا پایان سال چه میزان دریافتی نصیب شهرداری خواهد شد؟
چمران نیز در توضیحی عنوان کرد: طرح این موضوع الان در دستور کار نیست چرا که قاعدتاً تا پایان سال درآمدهایی از کانال های مختلف به خصوص عوارض برای شهرداری حاصل خواهد شد؛ در حال حاضر گزارش ۶ ماهه اول مورد بررسی است.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه در بخش فرهنگی و اجتماعی ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۳ برای خانه شهر در نظر گرفته شده بود که ۲۷۰ میلیارد تومان از آن ابلاغ شد، گفت: سرجمعرقمی بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان پرداخت شده که این رقم خوبی است.
وی افزود: رقم ۱۱ میلیارد تومان بودجه از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی به پروژه البرز لشگرک پرداخت شد مضافاً بر اینکه تأکیداتی هم برای نقد کردن سرمایه های شهرداری داشتیم تا نواقص مرتفع شود؛ همچنین برای پروژه ایوان ری رقمی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان تصویب که ۱۶ میلیارد آن ابلاغ شده و حدود ۹۰۰ میلیون تومان نقداً پرداخت شده است.
این عضو شورا اضافه کرد: برای مرکز نمایش های آیینی صبا نیز حدود ۵ میلیارد تومان مصوب که رقمی بالغ بر ۴٫۵ میلیارد آن ابلاغ و در نهایت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.
وی در خصوص ردیف کلی اعتباری مصوب شده برای کمک به احداث و توسعه مساجد با رقم ۳۸۰ میلیاردی گفت: ساماندهی موضوع وظیفه ستاد مساجد است اما ۳۴۲ میلیارد ابلاغ، ۲۰۰میلیارد تخصیص و در نهایت ۱۸۰ میلیارد آن نقداً پرداخت شد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه یادآور شد: در بخش حمل و نقل برای شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، سه ردیف بودجه برای خط ۶ از محل عوارض طرح ترافیک، منابع عمومی و اوراق مشارکت اعتباراتی در نظر گرفته شد که از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان، تنها ۱۵۷ میلیارد تومان در ۶ ماهه اول امسال پرداخت شده است، مضافاً بر اینکه در بخش اوراق مشارکت این عدد صفر بوده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه برای خط ۷ نیز از رقمیک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بخش منابع عمومی ۳۲۰ میلیارد تخصیصی، حدود ۱۷۵ میلیارد تومان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: برای سهم احداث این خط از محل ۴ درصد و اوراق مشارکت صفر است؛ مضافا برای احداث خط ۸ نیز از ۲۳ میلیارد تومان تخصیصی، رقمی پرداخت نشده است.
آخوندی همچنین تصریح کرد: در خصوص خط ۸ و ۹ نیز به همین صورت منابع پرداخت نشده و رقم مصوب ما برای تمام خطوط مترو ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که دو هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان شهرداری در ۶ ماهه پرداخت شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه برای تراموا ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب شد که هنوز رقمی پرداخت نشده است، اظهار کرد: بهسازی خطوط ۱ تا ۵ رقم پرداختی ۱۰۲ میلیارد تومان بوده اما بر اساس گزارشات ما، این پول برای خرید از شرکت ذوب آهن که پیش از این صورت گرفته بود، پرداخت شده و برای بهسازی نبوده است.
وی با اعلام اینکه در بخش اتوبوسرانی از ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: تمام ارقام خرید اتوبوس و مینی بوس مشخص است و آخرین چک صادر شده به ۲۸ شهریورماه امسال برمی گردد.
آخوندی با بیان اینکه ۳۸۲ میلیارد تومان نیز برای بهسازی و تجهیز ناوگان پرداخت شده که ۱۹۰ میلیارد تومان برای بازپرداخت اوراق سال ۹۹ بوده است، تصریح کرد: در ۶ ماهه ابتدایی امسال برای مناسب سازی خودروی معلولین رقمی پرداخت نشده است ضمن آنکه تعدادی از ون های سال قبل هم برگشت خورده و تا شهریورماه امسال اتفاقی در این حوزه نیفتاده است.
وی با بیان اینکه در بخش بهسازی و تجهیز مراکز و سامانه های اتوبوس رانی ۲۵ میلیارد تومان تخصیصی حدود ۶۰ میلیارد پرداختی داشته اند اضافه کرد: بررسی ها حکایت از آن دارد که این رقم برای بهسازی در سال جاری استفاده نشده و بازهم در بازپرداخت اوراق سال ۹۹ بوده است.
این عضو شورا تصریح کرد: ۱۶۰ دستگاه سال قبل و ۲۳۰ دستگاه از هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد با شرکت عقاب افشان تحویل داده شده است و ۶۱۰ دستگاه از کل قرارداد باقی مانده است؛ شرکت اسنا نیز ۷۳ دستگاه اتوبوس در سال ۱۴۰۲ و ۷۰ دستگاه تا پایان شهریور تحویل و ۳۵۷ دستگاه را باید تحویل دهد.
آخوندی در خصوص تامین اعتبار از دولت نیز اینطور گفت که شرکت ایران خودرو دیزل ۲۳۹ دستگاه اتوبوس را تحویل و تعداد ۲۳۵ دستگاه تعهد تحویل دارد؛ مجموعا از تعهدات دولت ۲۷۱ دستگاه تحویل و ۳۶۹ دستگاه باید تحویل شهرداری تهران شود.
وی در خصوص خرید ون نیز با بیان اینکه رقمی بالغ بر هزار میلیارد مصوب که ۱۹۹ میلیارد تومان آن تخصیص و در نهایت ۳۱ میل یارد تومان آن از محل منابع عمومی شهرداری تهران پرداخت شده است.
این عضو شورا در خصوص توسعه زیر ساخت های برقی حمل و نقل نیز اعلام کرد: از رقم مصوب هزار میلیارد تومانی رقم تخصیصی به این امر ۵۲۰ میلیارد که در نهایت ۱۷۰ میلیارد ان بصورت نقد پرداخت شده است و این بر بستر انعقاد تفاهم نامه ای است که بین شهرداری و وزارت صمت بوده است.
چمران نیز در توضیحی با اشاره به اینکه پروژه ایوان ری به اتمام رسیده اما هنوز نمیدانیم به چه علتی افتتاح نمی شود انتقاداتی را در این خصوص مطرح کرد.
در ادامه روند بررسی این گزارش، بار دیگر فروزنده، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در توضیحاتی تکمیلی با بیان اینکه درآمدهای نقد ما تخصیص داده میشود و بر اساس آن برنامه ریزی صورت میگیرد، گفت: اعتبار سرمایهای معاونت حمل و نقل ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۸ درصد است. ما باید ۲۵ درصد رقم نقد را برای خرید اتوبوس تأمین میکردیم و بیشترین رقم پرداختی ما در حوزه حمل و نقل برای خرید اتوبوس بود. مشکل عدم تأمین این اتوبوسها، مشکلات ارزی بوده است.
وی افزود: ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات و نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان نقد برای خرید اتوبوس پرداخت شده است. چهار هزار میلیارد تومان برای تأمین ۲۰ درصد یوزانس خرید اتوبوس پرداخت کردیم. تلاش ما این است که امور تنظیم شود؛ در ۶ ماهه وقت ویژهای برای اتوبوسها اختصاص دادیم.
فروزنده گفت: اوراق مشارکت مهرماه به فروش رفت و به بانک شهر داده شده که ۶۰۰ میلیارد تومان برای مترو و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس آزاد شد و تا پایان سال چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آزاد خواهد شد که کمک خوبی به این بخش خواهد بود.
در ادامه چمران نیز بیان کرد: در یکی از بندهای لایحه بودجه قید شد که در ابتدا خطوطی که در حال ساخت هستند، تکمیل شوند و سپس در رابطه با سایر خطوط اقدام شود چرا که این خطوط پس از راه اندازی پایانهها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اضافه کارآیی خواهند داشت که به میزان چند ده واگن خواهد بود بنابراین بر راه اندازی هر چه سریعتر این خطوط تاکید بسیار میشود تا شهروندان بتوانند تا رسیدن واگنهای جدید تا پایان سال جاری بهره مند شوند.
پس از اظهارات رئیس شورا، احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه امروز روز بسیار خوبی است و جایگاه شورا، همین جایگاه نظارتی است، متذکر شد: ما باید واقعیات را ببینیم و این آرزوها را مبنای عمل قرار ندهیم. البته اینکه در شش ماهه اول سال ۴۳ درصد بودجه محقق شده است، در نوع خود قابل توجه است . در شش ماهه اولی که معمولا بودجه کمتر از حد انتظار محقق میشود رسیدن به این درصد قابل تقدیر است و اگر به همین منوال پیش برویم با توجه به سوابق سالهای گذشته در شش ماهه دوم، پیش بینی میشود تا ۱۲۰ درصد بودجه محقق شود و در اینجا پیش بینی تحقق ۲۰ درصد بودجه اجتناب ناپذیر است و بر اساس قانون ما باید ۳۵ درصد پرداخت کنیم که انجام شده است که این امر باعث کاهش نقدینگی میشود.
وی افزود: پیگیری در این مورد کاملا به جاست چرا که باید ترمیم حقوق انجام شود. غیر از موضوع ترمیم حقوق، برای تامین بودجه خرید اتوبوس باید از جای دیگری هزینه کنیم که البته هر دو مورد از واجبات هستند. به نظر میرسد ما در حال نقد نسبت به نقاط قوت بودجه هستیم باید در این مورد بیشتر مراقب باشیم.
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گزارشی جامع و دقیق از عملکرد شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در حوزه پروژههای عمرانی و ترافیکی ارائه کرد.
او با تأکید بر اولویتهای تعیینشده در برنامه چهار ساله شهرداری، اظهار داشت که موضوع اتوبوسها در صدر اولویتها بوده و پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه حاصل شده است.
هرمزی با اشاره به قراردادهای جدید در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: تا پایان سال، ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بیآرتی دیزل و ۵۰۰ دستگاه دیگر در فازهای بعدی تحویل خواهند شد. قراردادهای مربوطه با حمایت شورا و همکاری خودروسازهای داخلی به امضا رسیده و منابع مالی پایداری برای آنها تأمین شده است.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای تأمین منابع مالی برای مترو گفت: عدم تحقق اوراق مشارکت تا مهرماه باعث عقبماندگی در این حوزه شده است. از شورا درخواست داریم تا منابع دیگری برای تزریق به پروژههای مترو در نظر بگیرد.
هرمزی در بخش دیگری از سخنان خود به جزئیات پیشرفت پروژههای عمرانی پرداخت و گفت: در پروژه احداث آزادراه شهید شوشتری، از مجموع ۴۷۰ میلیارد تومان تخصیصی، ۳۲۶ میلیارد تومان هزینه شده است. احداث بزرگراه شهید بروجردی با تخصیص ۴۱۲ میلیارد تومان در حال پیگیری است و تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. در پروژه تکمیل پایانه شرق، ۳۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته که تمام آن پرداخت شده است.
وی همچنین تأکید کرد: برخی پروژهها به دلیل نبود بودجه کافی یا مشکلات اجرایی هنوز آغاز نشدهاند.
هرمزی خواستار اولویتبندی مجدد پروژهها برای نیمه دوم سال شد و در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع تاکسیها و ونها اشاره کرد و افزود: مشکلات قیمتگذاری و عدم همکاری ایرانخودرو مانع از نوسازی هزار دستگاه ون شده است. همچنین استقبال کم از موتورسیکلتهای برقی به دلیل هزینههای بالا و محدودیتهای فنی، نیاز به بررسیهای بیشتر دارد.
وی با تأکید بر اهمیت حمایت شورا در تکمیل پروژهها گفت: برای پروژههایی مانند تکمیل تقاطعهای غیرهمسطح و توسعه مترو نیازمند تصمیمات فوری شورا هستیم. حمایت از متمم بودجه و ایجاد ردیفهای مالی جدید میتواند به اجرای بهتر این پروژهها کمک کند.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، با بیان دیدگاههای خود در خصوص عملکرد ششماهه اول شهرداری، به مسائل مهمی اشاره کرد.
وی اظهار داشت: یکی از دغدغههای اصلی ما در حوزه حمل و نقل عمومی، عدم وجود بودجه پایدار است که نه تنها اجرای پروژهها را به تعویق انداخته بلکه باعث شده است که برنامهریزیهای کلان شهر نیز با چالش روبهرو شود. برای پیشبرد پروژههای شهری، نیازمند نگاه همهجانبه و ایجاد ظرفیتهای جدید مالی هستیم. بهویژه در حوزه مترو و اتوبوسرانی، که تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی شهروندان دارد، باید راهکارهایی اساسی برای تأمین منابع پایدار و همکاری بیشتر با دولت ارائه شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، تأکید کرد که اتکای صرف به اوراق مشارکت نمیتواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد شهر باشد و باید مدلهای جدیدی از سرمایهگذاری و مشارکت عمومی-خصوصی تعریف شود.
آخوندی ضمن قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در حوزه قراردادهای جدید اتوبوسرانی افزود: انعقاد قراردادهای جدید، گامی مثبت است، اما چالش اصلی، تسریع در فرآیند تحویل و بهرهبرداری است. همچنین، نظارت جدیتر شورا بر نحوه تخصیص بودجه و ارزیابی عملکرد شهرداری در پیشرفت پروژهها ضروری است تا از انحرافات مالی و اتلاف منابع جلوگیری شود.
وی در پایان، تأکید کرد: همه ما باید نسبت به آینده پروژههای عمرانی و ترافیکی شهر حساسیت بیشتری داشته باشیم و در عین حال از مدیریت شهری بخواهیم تا به سمت شفافیت بیشتر در گزارشدهی حرکت کند. این شفافیت به ما امکان خواهد داد تا تصمیمات مؤثرتری برای سالهای آتی بگیریم.
تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، با دیدگاهی تحلیلی و انتقادی نسبت به عملکرد ششماهه اول شهرداری، به نکات مهمی اشاره کرد.
وی گفت: یکی از موضوعات کلیدی که باید به آن توجه شود، اولویتبندی پروژهها است. متأسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که پروژههای جدید بدون بررسی کافی آغاز شدهاند، در حالی که پروژههای پیشین هنوز به اتمام نرسیدهاند. این امر نه تنها باعث اتلاف منابع مالی شده بلکه پیشرفت پروژههای حیاتی را نیز کند کرده است.
تشکری با اشاره به گزارشهای ارائهشده در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژهها گفت: آمارها نشان میدهد که در برخی پروژههای بزرگ، مانند تقاطعهای غیرهمسطح و تکمیل آزادراهها، تخصیص اعتبارات بهخوبی انجام نشده و عملکرد ششماهه مطلوب نبوده است. این در حالی است که این پروژهها تأثیر مستقیمی بر کاهش ترافیک و بهبود حمل و نقل شهری دارند. من معتقدم که مدیریت شهری باید با دقت بیشتری به سراغ پروژههایی برود که اثربخشی بیشتری برای شهروندان دارند.
وی همچنین به مشکلات تأمین اتوبوس و تاکسی اشاره کرد و گفت: در موضوع نوسازی تاکسیها و تأمین ونها، شهرداری باید همکاری بیشتری با تولیدکنندگان داخلی داشته باشد و اگر چالشهایی در این زمینه وجود دارد، آنها را با شورا در میان بگذارد. به علاوه، عدم استقبال از موتورسیکلتهای برقی به دلیل قیمت بالا و مشکلات زیرساختی نشاندهنده نیاز به بازنگری در این بخش است. باید برنامهای جامعتر و واقعبینانهتر تدوین شود تا استفاده از وسایل نقلیه برقی در شهر تسهیل شود.
او گفت: در جلسه نظارتی امروز قرار بود در خصوص عملکرد ۶ ماهه معاونتهای شهرداری تهران صحبت شود اما چرا معاون خدمات شهری، معاون اجتماعی، معاون شهرسازی و معاون فنی و عمرانی در این جلسه حضور ندارند؟ ما نمیتوانیم خودمان از خودمان سوال بپرسیم و به خودمان جواب دهیم مدیران شهرداری باید در جلسه حاضر شوند و از عملکردشان دفاع کنند.
وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه آمده است که ۱۰ تقاطع به سرانجام نرسیده و باید گزارش این موضوع داده شود، اینکه گزینشی پروژهها انجام شود و گزینشی منابع به آنها تخصیص داده شود و شورا سهمی در تصمیم گیریها نداشته باشد از عرف خارج است.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به مؤسسههای فاقد اساسنامه نباید بودجه تخصیص یابد؛ گفت:شهرداری تهران به سازمانهای مشروط نباید هیچ نقدینگی داشته باشد. مؤسسه رایانه شهر، مرکز تجارت الکترونیک و سازمان فناوریهای نوین فاقد اساسنامه هستند و تا زمانی که اساسنامه آنها به تصویب نرسیده است؛ نباید به آنها بودجه تخصیص یا ابلاغ داده شود. طبق گزارش ها ۱۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی به شرکت رایانه شهر صورت گرفته است.
تشکری در پایان افزود: برای نیمه دوم سال، انتظار میرود که شورا و شهرداری با همکاری نزدیکتر، از آغاز پروژههای غیرضروری جلوگیری کنند و منابع مالی را بر روی تکمیل پروژههای مهم و اولویتدار متمرکز کنند. همچنین، شفافیت و پاسخگویی در خصوص هزینهها و پیشرفت پروژهها باید در اولویت قرار گیرد تا اعتماد شهروندان به مدیریت شهری تقویت شود.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا نیز با تشریح گزارش شش ماهه مناطق گفت: اعتباری که مناطق ۲۲ گانه در پروژه هایدر حال اجرای به مناطق تخصیص یافته رقمی بالغ بر ۱۴٫۷ همت بوده که از این رقم ۸٫۶ همت سهم پروژه های مستمر و ۵٫۱ همت سهم پروژه های غیر مستمر بوده است که حجم اعتبار تخصیص یافته ۵٫۶ همت بوده که مجموعاً ۵٫۲ همت اعتبار عملیاتی شده است.
وی گفت: تعداد کل پروژه ها یکهزار و ۴۴۲ پروژه بوده که ۵۵۷ پروژه غیرمستمر و مابقی آن مستمر است.
وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی پروژه ها در مدت ۶ ماهه ۵۷ درصد در منطقه یک، ۴۴ درصد در منطقه ۲، ۵۴ درصد در منطقه ۳، ۶۱ درصد در منطقه ۴، ۴۶ درصد در منطقه ۵، ۵۰ درصد در منطقه ۶، ۵۹ درصد در منطقه ۷، ۶۸ درصد در منطقه ۸، ۶۰ درصد در منطقه ۹، ۵۶ درصد در منطقه ۱۰، ۴۷ درصد در منطقه ۱۱، ۶۱ درصد در منطقه ۱۲، ۵۴درصد در منطقه ۱۳، ۶۱ درصد در منطقه ۱۴، ۴۶ درصد در منطقه ۱۵، ۴۸ درصد در منطقه ۱۶، ۴۴ درصد در منطقه ۱۷، ۵۵ درصد در منطقه ۱۸، ۴۶ درصد در منطقه ۱۹، ۵۴ درصد در منطقه ۲۰، ۵۸ درصد در منطقه ۲۱ و ۵۲ درصد در منطقه ۲۲ است.
آخوندی، در ادامه جلسه با بیان اینکه از ۴۸ ردیف مالی ۱۰ ردیف اختصاص داده نشده است، گفت: در تبصره ۱۳ گفته بودیم شهرداری موظف است ردیف های اعتباری را پس از تصویب اساسنامه اختصاص دهد. در مورد سه سازمان تخصیص هایی صورت گرفته که به نظر می رسد نیازی نبوده البته ایراد و تخلفی صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: ۱۶۶ ردیف مازاد بر مصوب بودجه ابلاغ شده که ممکن است بگویند بر اساس اختیارات بوده که البته باید در تفریغ لحاظ شود. برخی از این موارد در اصلاحیه بودجه می تواند اصلاح شود.
در ادامه سیدمحمد آقامیری نیز در ادامه این جلسه گفت: از ۱۵ تقاطع غیرهمسطح، ۱۰ تقاطع فعال و پنج تقاطع غیرفعال و در حال تجهیز کارگاه است. یک مورد از ردیف بودجه به کلی حذف شد. دلیل غیرفعال بودن یک کارگاه هم معارضین هستند که باید رفع شوند و در مجموع می توان گفت تنها سه کارگاه تعطیل است.
وی ادامه داد: تاکنون ۳۲ تقاطع غیرهمسطح از ۹۸ تقاطع هدف تکمیل شده و پیش بینی می شود که تا پایان دوره ششم بیش از ۵۰ تقاطع تکمیل شود.
رئیس کمیته عمران شورا نیز در ادامه این جلسه گفت: از ۱۵ تقاطع غیرهمسطح، ۱۰ تقاطع فعال و پنج تقاطع غیرفعال و در حال تجهیز کارگاه است. یک مورد از ردیف بودجه به کلی حذف شد. دلیل غیرفعال بودن یک کارگاه هم معارضین هستند که باید رفع شوند و در مجموع می توان گفت تنها سه کارگاه تعطیل است.
وی ادامه داد: تاکنون ۳۲ تقاطع غیرهمسطح از ۹۸ تقاطع ناقص تکمیل شده و پیش بینی می شود که تا پایان دوره ششم بیش از ۵۰ تقاطع تکمیل شود.
همچنین سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورا با اعلام اینکه با نحوه تخصیص و پرداخت نباید تصمیمات شورا را مدیریت کرد، گفت: موارد بر اساس سیاست ها در بودجه قرار می گیرد و ممکن است مخالفت هایی وجود داشته باشد و نتوانند در بودجه اعمال کنند و در اجرا رقم می زنند که اتفاق خوبی نیست.
وی ادامه داد: مواردی که مورد نظرشان نبوده درصد تخصیص صفر بوده است. چرا برخی از کدها پرداختی صفر دارند؟ این یعنی مدیریت کردن سیاستگذار.
سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورا نیز خاطرنشان کرد: در حوزه بودجه زیاد پروژه تعریف کردن افتخار نیست که البته در تمام ادوار وجود دارد و برای تعریف پروژه ها هیچ مهندسی ارزشی نمی بینیم.
عضو هیات رییسه شورا با اعلام اینکه در حوزه آسفالت درست است کارهای زیادی انجام شده اما اولویت بندی صورت نگرفته و معابری که نیاز به آسفالت داشته اند، باقی مانده اند ادامه داد: در بخش آتش نشانی نیز احداث ۱۳ ایستگاه سیار روزانه بسیار اهمیت دارد و سوال ما این است که چرا انجام نشده است؟
وی اضافه کرد: بودجه تنها بحث گزارش مالی نیست و این گزارش حال حاضر تنها میتوان نام گزارش مالی بر ان نهاد نه بودجه؛ این مدل گزارش گزارش پیشرفت پروژه هاست در صورتیکه گزارش بودجه ای فرای این موضوعات است.
امانی هم در این باره گفت: یکی از مشکلات شهر تهران ناایمنی و ناپایداری است.
وی یادآور شد: دو سازمان آتش نشانی و مدیریت بحران به این موضوع می پردازند و کمترین دریافتی را داشتند.
این عضو شورا همچنین خاطرنشان کرد: مبالغ کلانی برای برخی پروژه ها اختصاص یافته که پشتوانه قوی دارند. کمک به مساجد نباید تضعیف شود اما اینکه اولویت ها بر چه اساس بوده، مسئه ای است که نمی خواهم به آن بپردازم.
امانی با بیان اینکه ۲۰۰ ردیف هزینه ای و تملک دارایی بیش از مصوب شورا هزینه شده است، تصریح کرد: شهرداری در پاسخ به این سوال می گویند نهایتاً اصلاحیه به شورا ارسال میکنیم! مگر ما بز اخوشیم؟ اگر چیزی مصوب می شود باید مجوز را کمیسیون بودجه بدهد؛ اینکه می گویند اصلاحیه می دهند، پس چرا بودجه مصوب شده است؟