به گزارش شهر دوست ، پرویز سروری، چهره سیاسی اصولگرا و عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم، با تأکید بر اینکه «نقش احزاب در انتخابات تناسبی پررنگتر از گذشته خواهد بود»، معتقد است مدل جدید انتخابات میتواند رقابتها را حزبیتر و سازمانیافتهتر کند. او در عین حال نسبت به «تعدد فهرستها و دشواری ائتلافها» هشدار داده و گفته است: «با مدل تناسبی، هر گروه به اندازه وزن رأی خود کرسی خواهد گرفت و همین امر ائتلافهای پس از انتخابات را اجتنابناپذیر میکند.»
بدیهی است با اجرای مدل تناسبی، جبههبندیها و الگوهای رقابتی نیز تغییر خواهند کرد. نخست آنکه نقش احزاب در انتخابات تناسبی بسیار پررنگ است و میتوان گفت احزاب نقش اساسی را در این انتخابات ایفا میکنند. اگر این روند در دورههای بعدی تداوم یابد، احزاب بهتدریج با قدرت بیشتری در عرصه سیاست ظاهر خواهند شد. در این دوره ممکن است احزاب از نیروهایی استفاده کنند که عضو حزب نیستند اما از نظر گفتمانی با آنها همپیشانی جریانی هستند. با این حال، هرچه جلوتر برویم، احزاب تمایل خواهند داشت چهرههای وابسته به خود را برجسته کنند تا منویات حزبی را در شورا دنبال کنند.
در نتیجه، شاهد رقابت حزبی جدیتری خواهیم بود و احزابی که تا دیروز صرفاً حضوری نمادین در انتخابات داشتند، ناچارند فعالیتهای سیاسی و برنامهریزی خود را تغییر دهند. از این پس، احزاب باید برای کادرسازی، شناسایی افراد توانمند و تدوین برنامههای دقیقتر اقدام کنند. هدف اصلی نظام تناسبی نیز همین است که احزاب از حالت شکلی به وضعیت محتوایی و میدانی تغییر یافته و در جهت ارتقای توان مدیریتی نیروهای انسانی کشور گام بردارند.
در انتخابات تناسبی یک کاندیدا نمی تواند در دو فهرست انتخاباتی باشد
نکته دیگر اینکه ائتلافها در انتخابات تناسبی با گذشته تفاوت خواهند داشت؛ زیرا در این مدل، هیچ فردی نمیتواند در دو فهرست انتخاباتی حضور داشته باشد. بنابراین، تشکیل ائتلافهای گسترده بسیار دشوار خواهد بود و احتمال دستیابی چند جریان یا حزب به توافق بر سر فهرست مشترک ۲۱ نفره پایین است. در نتیجه، پیشبینی میشود تکثر فهرستها افزایش یابد و ائتلافها از پیش از انتخابات به پس از انتخابات منتقل شوند.
ائتلاف پس از انتخابات بهطور طبیعی انعطافپذیری کمتری دارد و احزاب نمیتوانند ائتلافی صددرصدی تشکیل دهند. از سوی دیگر، چون دیگر هیچ جریان سیاسی نمیتواند تمامی کرسیهای شورا را در اختیار بگیرد، هر حزب بهاندازه وزن رأی خود صاحب کرسی خواهد شد. بهعنوان نمونه، اگر حزبی ۴۰ درصد آراء را کسب کند، به همان میزان کرسی به دست میآورد. در چنین شرایطی، هیچ حزب یا گروهی بهتنهایی قادر به تعیین شهردار نخواهد بود و ناچار است برای تشکیل اکثریت، با دیگر جریانها ائتلاف کند.
ارزیابی مثبتی نسبت به وضعیت اصلاحطلبان وجود ندارد
* اصلاحطلبان تا چه اندازه رقیب جدی در این دوره محسوب میشوند؟
در حال حاضر دولت در اختیار اصلاحطلبها است و روی این مسئله حساب ویژهای باز کردهاند. با این حال، به نظر میرسد عملکرد دولت تاکنون رضایت عمومی را جلب نکرده و میزان رضایتمندی رأیدهندگان چندان بالا نیست.
البته ممکن است تا زمان باقیمانده، دولت با انجام اقداماتی مؤثر بتواند رضایت مردم را افزایش دهد. در این صورت، این رضایتمندی به فهرست اصلاحطلبان منتقل میشود. اما اگر چنین نشود، شرایط برای آنها دشوار خواهد بود. در مجموع، در حال حاضر ارزیابی مثبتی نسبت به وضعیت اصلاحطلبان وجود ندارد، هرچند دولت یکی از مؤلفههای بسیار تأثیرگذار در روندهای انتخاباتی است.
هدف ما این است که با انعطاف و گفتوگو، به حداکثر ائتلاف ممکن برسیم
*در مورد سایر طیفهای سیاسی چه اخباری وجود دارد؟ برخی گزارشها حاکی از آن است که گروههایی مانند تمدن اسلامی و شریان در حال برنامهریزی برای انتخابات هستند. آیا شما در جریان این موضوع هستید؟
اخبار پراکندهای از برنامهریزی آنها دریافت میکنیم. تلاش ما بر دو محور است: نخست آنکه تا حد امکان بتوانیم پیش از انتخابات با نیروهای جریان انقلابی به ائتلاف برسیم و ظرفیت فهرست انتخاباتی را افزایش دهیم. اگر این اتفاق بیفتد، میتوان به پیروزی حداقل پنجاهبهعلاوهیک امیدوار بود و نیازی به اتکای جدی به ائتلافهای پس از انتخابات نخواهد بود.
هدف ما این است که با انعطاف و گفتوگو، به حداکثر ائتلاف ممکن برسیم. البته احتمال دستیابی به ائتلاف کامل پیش از انتخابات چندان زیاد نیست، اما اگر محقق شود، به انسجام و وحدت بیشتر کمک خواهد کرد. در هر حال، تمامی احزاب و گروهها چشم به نتایج انتخابات دارند و در صورت عدم تحقق ائتلاف کامل پیش از رأیگیری، باید مدلسازی دقیقی برای شکلگیری ائتلاف پس از انتخابات انجام شود.
در چنین شرایطی، گروههای مختلف بر اساس میزان کرسیهایی که کسب کردهاند، باید برای تشکیل ائتلاف و اداره شورا به توافق برسند. به همین منظور، باید از هماکنون زمینه اقناع و تفاهم فراهم شود تا در صورت عدم تحقق ائتلاف صددرصدی پیش از انتخابات، پس از آن بتوان به انسجام لازم دست یافت.
موضوع دیگر، ضرورت تغییر فرهنگ رقابت در جریان انقلابی است. احزاب و گروههای این جریان نباید در فضای رقابت انتخاباتی به تقابلهای مخرب دچار شوند یا یکدیگر را تخریب کنند؛ زیرا در این صورت، امکان ائتلاف پس از انتخابات از بین میرود. در واقع، ائتلاف در دو مرحله شکل میگیرد: یکی پیش از انتخابات و دیگری پس از آن، و هر دو نیازمند فضای سالم رقابتی هستند.
تحرک خاصی از سوی زاکانی مشاهده نمی شود
*درباره نگرانیها نسبت به ترکیب اصولگرای هیئت نظارت بر انتخابات و احتمال اعمال فشار در فرآیند بررسی صلاحیتها چه نظری دارید؟
این موضوع را باید از هیئت نظارت بر انتخابات که از سوی مجلس تعیین شده، پرسید. من اطلاعات دقیقی درباره نحوه عملکرد این هیئت یا شاخصهای مورد توجه آنها ندارم و این پرسش را باید از هیئتهای عالی نظارت، بهویژه در تهران، مطرح کرد.
*اخباری منتشر شده مبنی بر آنکه آقای زاکانی برای حضور در این دوره از انتخابات شوراها فعال شدهاند تا دوره شهرداری خود را تمدید کنند و ..
در مورد گمانهزنیها درباره احتمال تمدید دوره شهرداری آقای زاکانی، باید گفت تحرک خاصی از سوی ایشان مشاهده نمیشود. انتخابات شوراها در ایران مانند برخی کشورها نیست که شهردار مستقیماً توسط مردم انتخاب شود. برخی گروهها تصور میکردند موج گستردهای از استعفاها شکل گیرد، اما چنین اتفاقی نیفتاده و زمان نیز سپری شده است. تاکنون فقط دو نفر استعفا دادهاند که هیچکدام معاون شهردار نیستند.
خبر رسیده بذرپاش قصد حضور در انتخابات را دارد
*گفته میشود برخی چهرههای دیگر مانند آقای بذرپاش، برای فرستادن نامزد به شورای شهر فعال شدهاند؟
باید تأکید کنم تا این لحظه نشانهای از تحرک خود آقای بذرپاش ندیدهام. البته ممکن است برخی گروههای نزدیک به ایشان که در انتخابات گذشته هم موفقیتهای خوبی داشته باشند این تلقی را ایجاد کرده باشد که آقای بذرپاش این فعالیتها را انجام میدهد.
بههرحال، از برخی احزاب و گروههای نزدیک به آقای بذرپاش خبر رسیده که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند. برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم بتوانیم با همکاری دوستان، به جمعبندی مناسبی برای ائتلاف دست یابیم.


