به گزارش شهر دوست در جریان سیصد و سومین جلسه شورا، نامه ایرادات فرمانداری تهران در خصوص مصوبه تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال 1404 مورد بررسی قرار گرفت.
ابتدا سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به بهای طرح ترافیک اظهار داشت: شورای شهر تهران با توجه به ماهیت این محدودهها، میزان واقعی عارضهای که تردد وسایل نقلیه شخصی در این محدودهها ایجاد میکند، ضرورت بازدارندگی عوارض وضع شده و لزوم کاهش هرچه بیشتر ورود خودروهای شخصی به این محدودهها نرخ رشد عوارض را بیش از نرخ تورم اعلامی در گرفته بود تا سیاست خود را مبنی بر لزوم بهره گیری از همه ظرفیت ها جهت مدیریت تقاضای سفر و سوق دادن تقاضا به سمت حمل و نقل عمومی اعلام نماید.
وی ادامه داد: به رغم این توضیحات و با توجه به ایراد قانونی اعلام شده نرخ رشد عوارض اصلاح و عدد پایه عوارض برای سال ۱۴۰۴ مبلغ ١٠٢۶٠٠ تومان با رشد معادل ۳۶.۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته میشود.
تشکری هاشمی درخصوص محدودیت های ورود پلاک های غیر تهرانی به محدوده طرح ترافیک گفت: درحال حاضر تنها 2 درصد از خودروهای تهرانی حق ورود به محدوده طرح ترافیک دارند و 98 مردم تهران به دلیل مشکلات محدودیت طرح ترافیک نمیتوانند وارد محدوده شوند. عوارض یکی از ابزارهای در اختیار برای مدیریت ترافیک است و اگر عوارض هر شهر در همان شهر وصول نشود در شهرهای دیگر نیز دریافت نخواهد شد و منجر به سوء استفاده قانون شکنان میشود و باید دولت این مسئله را حل کند تا بخشی از این نابسامانیها اصلاح شود.
وی تاکید کرد: به دلیل عدم امکان وصول عوارض طرح ترافیک تهران در سایر شهرهای کشور منجر به سوء استفاده و تخلفات گسترده در تهران شده است.
در ادامه بررسی نامه فرمانداری تهران و پس از اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، مهدی چمران، رئیس شورا در توضیحاتی تکمیلی با بیان اینکه در این خصوص تاکید ما بر ایجاد بازدارندگی است نه فروش که به دنبال محاسبه تورم باشیم، اظهار داشت: باید سال آینده در این خصوص به وزارت کشور توصیه شود این موضوع باید اصلاح شود چرا که اینها کالا محسوب نمیشوند که خرید و فروش شده و دچار تورم شوند. این اقدامات صرفا به منظور ایجاد بازدارندگی است.
در ادامه چمران، در پاسخ به تذکر و پیشنهاد امانی اظهار داشت: در این باره تصمیم بر آن شد که در صورت تصویب شورای ترافیک تهران، اصلاحاتی انجام شود چرا که اصل محدوده طرح ترافیک را شورای ترافیک تصویب کرده است و از آنجا که این مورد نیز جزو اصل طرح محسوب میشود، در صورت تصوب اجرایی خواهد شد.
وی افزود: زمانی که این محدودیت برای خود مردم تهران نیز اعمال میشود نمیتوان خودروهای را شهرستان را مستثنی کرد، نمیتوان به بهانه اینکه اینجا پایتخت بوده و مرکزیت دارد قانون را اجرا منکرد. افرادی که از شهرستانها به تهران به هر دلیلی مراجعه میکنند میتوانند برای تردد از وسایل حمل و نقل عمومی برای جابجایی استفاده کنند و نمیتوان این موضوع را با ربط دادن به قانون اساسی توجیه کرد و ما در این مورد منتظر رای شورای ترافیک تهران هستیم و همان تصمیمی را اجرا میکنیم که شورای ترافیک تصویب میکنیم.
در پایان پرویز سروری، نایب رئیس شورا ضمن تایید اظهارات امانی، در توضیحاتی گفت: کمیسیون هوشمندانه این موضوع را نیز مدنظر قرار داده است به این صورت که در جمع بندی قید شده خودروئی که از شهرستان به دلیلی و برای انجام کاری به مدت کوتاه به تهران آمده و مجددا برمیگردد، مشمول طرح ترافیک نمیشود اما اگر به طور هوشمند تردد آن در سطح شهر کنترل شده و شمخص شود که برای اشتغال و حضور بیش از 10 روز در پایتخت دارد، مشمول ضریب یک و نیم میشود که البته چندان هم بالا نیست؛ بنابراین این استدلال میتواند فرمانداری را متقاعد کند که منظور شورا هر خودروی شهرستانی نیست.
گفتنی است در نهایت نامه فرمانداری تهران با اصلاحاتی به اتفاق اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید.