به گزارش شهر دوست ، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در برنامه روی خط خبر شبکه خبر، با تأکید بر نقش حملونقل عمومی در کاهش آلودگی و مصرف سوخت گفت: حملونقل عمومی اثربخشترین و کلیدیترین راهکار برای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای سطح شهر است.
وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، باید ۷۵ درصد از حملونقل و سفرهای شهری توسط ناوگان عمومی انجام شود در صورت افزایش ناوگان حملونقل، قطعا مردم نمیخواهند هزینه زیادی را برای سوخت بپردازند و آلودگی داشته باشند و قطعا توسعه حملونقل از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تشکری هاشمی با اشاره به حجم سفرهای روزانه در پایتخت افزود: در شهر تهران روزانه بین ۱۸ تا ۱۹ میلیون سفر انجام میشود و مطابق طرح جامع باید ۳۰ درصد از این سفرها با مترو، ۲۵ درصد با اتوبوس و ۲۰ درصد با تاکسیرانی باشد. طبیعتاً اگر توسعه این شبکهها به اندازه این میزان باشد وضعیت خوب میشود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در تهران باید ۱۱ هزار اتوبوس باشد گفت: اکنون تعداد اتوبوسهای فعال بسیار پایینتر از این رقم و سه هزار عدد است در بخش مترو نیز ۴۵۰ کیلومتر مترو باید داشته باشیم، که اکنون تنها ۳۰۰ کیلومتر مترو داریم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح وضعیت رانندگان و خطوط تاکسیرانی گفت: رانندگان ما در آلودگی هوا و ترافیک زحمت میکشند اما بیش از نصف تاکسیهای تهران در اختیار ادارات و نهادها هستند و در خدمت مردم نیستند. بارها تذکر دادهایم که باید در خدمت مردم باشند، اما کمتر از نصف تاکسیهای تهران در خدمت مردم هستند.
وی افزود: از 80 هزار تاکسی موجود بخشی فرسوده شده و بخشی دیگر نیز در خدمت ارگانها و ادارات هستند. حال تاکسیرانی شهر تهران خوب نیست؛ ۵۰ درصد تاکسیها به فرسودگی رسیدهاند و خودرویی که آلاینده است نه مطلوب راننده و نه مطلوب مسافر است و وضعیت خوبی ندارد.
تشکری هاشمی با اشاره به سامانه ۱۳۷ گفت: این سامانه محل دریافت شکایات مردمی است و آنچه میتوانیم درباره وضع موجود بگوییم این است که تهران در حوزه مترو وضعیت خوبی نسبت به قبل دارد آنچه مردم گلایه دارند به دلیل خرابیها، خصوصاً در خط ۵ است نمیخواهم بگویم گلایه وجود ندارد، اما خیلی کم شده است.
او درباره توسعه مترو افزود: با پیشپرداخت ۱۵ درصدی که برای واگنها دادهاند، این امید ایجاد شده که ۶۳۰ واگن به تهران وارد شود. چهار خط مترو داریم که دولت باید کمک کند تا آن را بسازیم. هر کیلومتر ۵ هزار میلیارد تومان پول میخواهد و نیازمند فاینانس دولت هستیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت موجود اتوبوسرانی اظهار کرد: گلایهمندی بسیاری وجود دارد. اتوبوسها به شدت فرسوده شدهاند. عمر اتوبوس باید ۱۰ سال باشد اما اتوبوسها به ۱۸ سال رسیدهاند البته ۳۹۰ اتوبوس برقی وارد شده و گفته شده ۱۱۰ اتوبوس دیگر نیز در راه است قرارداد ۲۰۰ اتوبوس دوکابین بسته شده و ۵۰ عدد آن بهزودی وارد تهران میشود. با سازنده داخلی قرارداد بسته شده و دو شرکت باید ۱۵۰۰ اتوبوس تحویل میدادند که تاکنون ۸۰۰ تا تحویل دادهاند.
تشکری هاشمی تأکید کرد: باید حتماً با چند سازنده دیگر نیز صحبت و قرارداد بسته شود. آینده وضعیت آینده امیدوارکننده است اما وضع موجود مناسب نیست.
تشکری هاشمی وضعیت حملونقل عمومی در غرب تهران را نامطلوب دانست و گفت: غرب تهران به شدت با فقر شبکه اتوبوسرانی مواجه است. با توسعه تهران، با مشکل کمبود اتوبوس مواجه هستیم و باید خطوط بازنگری شوند اما با ورود اتوبوسهای جدید قطعا وضعیت بهتر میشود.
وی درباره نوسازی تاکسیها نیز گفت: در تاکسی، اولویت نوسازی است. معیشت رانندگان محدود است و نباید خودروی گرانی به آنها داد. قراردادی با ایرانخودرو برای ۵ هزار تاکسی بسته شده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره خودروهای برقی گفت: خودروهای برقی آلاینده بسیار کمی دارند، اما بحث قیمت آنها و کمبود برق مشکل اساسی است. ما در شورای شهر تأکید کردهایم که باید برقیسازی آگاهانه باشد تا بتوانیم از این فناوری جدید استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه زیرساختها باید توسعه یابدگفت : جایگاههایی برای شارژ احداث شده اما هنوز کم است. راننده تاکسی نمیتواند دو تا سه ساعت در صف بماند. نکته مهم دیگر برق است؛ ما با ناترازی برق مواجه هستیم و باید تعادلی در مصرف باشد تا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه نکنیم.


