به گزارش شهر دوست ، در جریان سیصد و هفتاد و دومین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران که صبح امروز، سهشنبه، بیست و هفتم آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد، گزارش حسابرس رسمی شورا درباره حسابرسی سال مالی ۱۴۰۳ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه قرائت شد. این جلسه با حضور اعضای شورا، حسابرس رسمی، مدیرعامل شرکت واحد و رؤسای کمیسیونهای تخصصی برگزار شد و بخش عمده مباحث به وضعیت مالی، بیمهای، مالکیت داراییها، بدهیها، ساختار سرمایه، ناوگان فعال، توقفگاهها و تکالیف قانونی شرکت واحد اختصاص داشت. پس از ارائه گزارش، بررسیهای تفصیلی و اعلام نظرات اعضا، بندهای تکلیفی پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه با اکثریت آراء موافق تصویب شد.
حسابرس رسمی شرکت واحد اتوبوسرانی، گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۳ را مقبول اعلام کرد و مهمترین بندهای تأکیدی را تشریح نمود. در این گزارش، وضعیت مالیاتهای سنواتی و ارزش افزوده، حق بیمههای تکلیفی، کمبود پوشش بیمهای موجودیها، نبود بیمه بدنه برای بخش بزرگی از ناوگان، فقدان اسناد مالکیت رسمی بر برخی از اراضی و تعداد زیادی از اتوبوسها، وضعیت مبهم مطالبات از سازمان زیباسازی و شرکت نما آگهی محیط، و عدم ارائه مدارک لازم به مرجع ثبت شرکتها در خصوص مصوبات مجامع و حدود اختیارات مدیرعامل برجسته شد. همچنین با توجه به اینکه زیان انباشته شرکت بیش از ۱۱۲ برابر سرمایه ثبتشده است، شرکت مشمول ماده ۱۴۱ اصلاحی قانون تجارت شناخته شده و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده امری الزامی عنوان شد. حسابرس تأکید کرد که بخش قابل توجهی از تکالیف سال گذشته هنوز به نتیجه نرسیده و باید در مدت کوتاه تعیین تکلیف شود.
چمران: تأخیرهای اداری نباید سد اجرای تکالیف شرکت واحد شود
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت تشکیل سریع هیئتمدیره شرکت واحد تأکید کرد و توضیح داد که بازرسان نیز نسبت به این تأخیرها هشدار دادهاند. او گفت روندهای اداری شرکت نباید اجرای مصوبات مجمع و شورا را متوقف کند و خواستار تسریع در ارسال مدارک و تعیین تکلیف سرمایه شرکت شد.
امانی: افزایش ۲۵ درصدی کرایهها چرا فقط ۸ درصد رشد درآمد ایجاد کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در بررسی گزارش حسابرسی، دو پرسش اساسی را مطرح کرد. نخست اینکه با وجود افزایش حدود ۲۵ درصدی نرخ کرایه و افزایش تعداد ناوگان فعال در سال ۱۴۰۳، رشد درآمد عملیاتی تنها ۸ درصد بوده و اختلاف این دو رقم باید شفافسازی شود. دوم اینکه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه خدمات پشتیبانی تحت عنوان نیروهای حجمی به شرکتهای وابسته شهرداری پرداخت شده که باید علت، سازوکار قرارداد، چگونگی محاسبه قیمت و دلیل نبود رقابت مشخص شود. همچنین به صفر شدن برخی ردیفها از جمله نظارت بر سیستم مکانیزه هوشمند و پایش اشاره کرد و خواستار توضیح دقیق شد.
در بخش تذکر، بار دیگر مشمولیت شرکت در ماده ۱۴۱ قانون تجارت را یادآور شد و تأکید کرد که تکالیف جلسه قبل درباره اصلاح ساختار سرمایه هنوز اجرا نشده و باید علت آن توضیح داده شود. سپس بندهای تکلیفی پیشنهادی کمیسیون برنامه و بودجه را قرائت کرد که شامل بازنگری سیاستهای بیمهای، تعیین تکلیف اسناد مالکیت زمینها و خودروها، وصول مطالبات معوق، الزام شرکت به خروج از شمول ماده ۱۴۱ ظرف یک ماه و رعایت کامل اساسنامه و اصلاحیه قانون تجارت بود.
قیومی: اصلاح ساختار سرمایه، تعیین تکلیف زمینها، بازسازی ناوگان و برنامه توسعه خطوط
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پاسخ به پرسشهای اعضا، گزارشی جامع درباره وضعیت مالی، عملیاتی و توسعه ناوگان ارائه کرد. او اعلام کرد: برخی از بندهای گزارش حسابرسی مربوط به دورههای گذشته بوده و در ماههای اخیر پیگیری شده است. در خصوص ماده ۱۴۱ توضیح داد که مجمع عمومی فوقالعاده هفته آینده تشکیل شده و با ثبت افزایش سرمایه، شرکت از شمول این ماده خارج میشود.
قیومی درباره وضعیت زمینها توضیح داد که زمین سامانه ۳ و قطعه بلوار دلاوران در حال تعیین معوض است و شهرداری تعدادی زمین جدید برای احداث توقفگاهها در اختیار شرکت قرار داده است.
او در مورد بدهیها و مطالبات معوق با سازمان زیباسازی و شرکت نما آگهی محیط گفت: حکم قضایی صادر شده و تفاهمنامه نهایی در حال جمعبندی است.
وی سپس گزارش کاملی از ناوگان ارائه کرد و گفت: کل ناوگان بیش از ۵۲۸۰ دستگاه است اما حدود ۳۲۰۰ دستگاه فعالانه در شهر خدمت میدهند. او توضیح داد که با وجود ورود اتوبوسهای جدید، خروج اتوبوسهای بسیار فرسوده باعث شده تا عدد ناوگان فعال در سالهای اخیر ثابت بماند، اما از سال ۱۴۰۴ با تکمیل ورود اتوبوسهای جدید و بازسازی ناوگان، این ارقام افزایش خواهد یافت.
قیومی افزود: قراردادهای داخلی خرید اتوبوس در دوره ششم شورا حدود ۳۵۰۰ دستگاه است و با تقویت ناوگان، امکان توسعه خطوط ۲۱گانه و افزایش سطح خدمترسانی در ۴۵۸۲ ایستگاه فراهم خواهد شد. همچنین گزارش حسابرسی سال ۱۴۰۳ پس از سالها از حالت مشروط خارج شده و این تحول مثبت در ساختار مالی شرکت واحد است.
چمران: ضرورت عقد قرارداد سریع و سالانه با اتوبوسساز داخلی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در بخش پایانی توضیح داد که اتوبوسساز داخلی آمادگی تحویل ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه تا پایان سال و ۳۵۰۰ دستگاه در سال آینده را دارد و تأکید کرد که باید هرچه سریعتر قرارداد یکساله با قیمت تثبیتشده منعقد شود تا شرکت بتواند از افزایش قیمت سال آینده در امان بماند.
وی خاطرنشان کرد: کیفیت ساخت و استانداردهای بهرهبرداری شهری باید در قرارداد تضمین شود.
در پایان، بندهای تکلیفی حسابرسی با اکثریت آرا به تأیید رسید و پرونده حسابرسی سال ۱۴۰۳ شرکت واحد در این جلسه نهایی شد.


