تصویب تمرکز متولی گردشگری پایتخت در شرکت گردشگری و تفریحی میلاد تهران

به گزارش شهر دوست، سیصد و شصتمین جلسه علنی شورا به بررسی لایحه شرکت گردشگری و تفریحی میلاد تهران موضوع حکم ۹۱ اصلاحی مصوبه برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری اختصاص یافت. لایحه پس از بررسی اعضا با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید. برخی اعضای شورای شهر تهران در این رابطه نظرات و دیدگاههایی را مطرح کردند.

چمران: ارزیابی دوره‌ای کارنامه ساختار جدید گردشگری پایتخت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ با تأکید بر اینکه ارتقای ساختار شرکت میلاد باید با ارزیابی دوره‌ای همراه باشد تا تصمیم درباره تثبیت یا ارتقای بیشتر ساختار مبتنی بر عملکرد واقعی حوزه گردشگری اتخاذ شود، پیشنهاد تعیین بازه زمانی مشخص برای ارائه گزارش ارزیابی به صحن را طرح کرد؛ بحث روی بازه شش‌ماهه تا یک‌ساله میان اعضا مطرح شد و اصل ضرورت ارزیابی دوره‌ای مورد توافق قرار گرفت.

نرگس معدنی‌پور: از فراز و فرودهای حقوقی تا جمع‌بندی کارشناسی برای تشکیل شرکت

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با مرور مسیر طرح در ادوار مختلف و ارجاع‌های مکرر به کمیسیون مشترک، هدف از تشکیل ساختار جدید را سیاست‌گذاری و نظارت یکپارچه بر گردشگری شهری و مدیریت احداث، توسعه و بهره‌برداری از اماکن تفریحی، تاریخی و گردشگری شهرداری اعلام کرد.

وی به تکلیف قبلی برنامه سوم و بازنگری حکم ۹۱ در برنامه چهارم اشاره و تصریح کرد: با استناد به ماده ۸۴ قانون شهرداری و بند ۲ ماده ۱۰۷ قانون شوراها، شهرداری موظف است در چهارچوب اساسنامه پیوست و با حذف ساختارهای موازی، لایحه ارتقای شرکت برج میلاد و تبدیل آن به «شرکت گردشگری و تفریحی میلاد تهران» را ذیل معاونت امور اجتماعی‌فرهنگی نهایی کند؛ تبصره انتقال اموال، دارایی‌ها، تعهدات و اصلاح ردیف‌های اعتباری در قالب اصلاح بودجه ۱۴۰۴ نیز پیش‌بینی شده است..

مهدی اقراریان: تعیین‌تکلیف مأموریت گردشگری سازمان فرهنگی‌هنری و پایان دوگانگی نهادی

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی؛ با هشدار نسبت به موازی‌کاری جدی در حوزه فرهنگ و گردشگری میان سازمان فرهنگی‌هنری و معاونت اجتماعی‌فرهنگی، خواستار تعیین‌تکلیف صریح مأموریت گردشگری سازمان فرهنگی‌هنری شد تا «یک بام و دو هوا» پایان یابد. او با اشاره به نمادین‌شدن برج میلاد در هفته تهران، پیشنهاد داد متولی‌گری هفته تهران و ردیف‌های بودجه‌ای مرتبط در مأموریت‌های شرکت جدید تصریح شود و مدیریت رویدادهای محوری تهران ذیل این ساختار سامان بگیرد.

جعفر بندی شربیانی: از «وابستگی به مسیر» تا ضرورت شرکت مادر تخصصی؛ اعداد و قیاس‌های جهانی

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری، با ارائه تحلیل نهادی و اقتصادی، برج میلاد را نمونه‌ای از قفل نهادی دانست که از ابتدا زیر چتر «فرهنگی» اداره شده و بازده اقتصادی آن مغفول مانده است. به‌گفته او بازدیدکنندگان برج میلاد در دهه ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ حدود ۵٫۵ میلیون نفر بوده (میانگین سالانه ۵۴۰ هزار نفر) و کل درآمد دوره به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان (میانگین سالانه نزدیک ۹۰ میلیارد تومان) رسیده که نشانه هزینه‌زا بودن دارایی است. شربیانی با قیاس نمونه‌های جهانی مانند سی‌اِن‌تاور تورنتو با درآمد سالانه ۱۲۰٫۵ میلیون دلار کانادا و ۱٫۸ میلیون بازدیدکننده، سکوی دید برج خلیفه با حدود ۹ میلیون بازدید سالانه و توکیو اسکای‌تری با هزینه ساخت ۶۵ میلیارد ین و ۵۳٫۱ میلیون بازدید تا می ۲۰۲۵، و همچنین برج‌های میان‌رده مانند KL Tower و N-Seoul، بر لزوم عبور از رویکرد صرفاً رویدادمحور و تأسیس «شرکت مادر تخصصی گردشگری شهر تهران» با محوریت برج میلاد تأکید کرد.

محمد آخوندی: تکلیف دوماهه برای اساسنامه؛ ورود به جزئیات مأموریت‌ها در سند تیپ شرکت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ با یادآوری رفت‌وبرگشت‌های مکرر متن، تأکید کرد: مصوبه صرفاً شهرداری را مکلف می‌کند ظرف حداکثر دو ماه اساسنامه پیشنهادی را بیاورد و ساختار را ایجاد کند؛ جزئیات وظایف و دامنه مأموریت‌ها در اساسنامه و ساختار پیگیری می‌شود.

او محدودیت‌های قانونی در ایجاد سازمان جدید را علت انتخاب قالب «شرکت» دانست و خواستار تسریع در ارائه اساسنامه و تثبیت ساختار قدرتمند گردشگری شد.

ناصر امانی: هم‌سویی با برنامه هفتم، کوچک‌سازی و تمرکز /  ملاحظه بند ۲۰ اساسنامه سازمان فرهنگی‌هنری

عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛ چهار مزیت کلیدی مصوبه را برشمرد: ۱) عدم توسعه سازمانی و انطباق با الزامات برنامه هفتم، ۲) کوچک‌سازی و حذف موازی‌کاری، ۳) تمرکز متولی گردشگری در یک مجموعه واحد درون شهرداری، ۴) اتکا به ظرفیت‌های موجود و بین‌المللی برج میلاد. او در عین حال نسبت به تداخل احتمالی با بند ۲۰ اساسنامه سازمان فرهنگی‌هنری درباره «برنامه‌های تهران‌گردی» هشدار داد و ضرورت ظرافت حقوقی در نگارش اساسنامه شرکت برای عبور از تداخل مأموریتی را یادآور شد.

مهدی بابایی: رویکرد شرکت‌محور برای خودکفایی و سوددهی مراکز گردشگری

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری؛ با تأکید بر اینکه اقتصاد گردشگری اقتضا می‌کند مأموریت در قالب شرکت پیگیری شود، شرکت را مناسب‌تر از سازمان دانست و هدف‌گذاری «خودگردانی و سوددهی» مراکز گردشگری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی را راهبرد دوره آتی عنوان کرد.

سوده نجفی: پیوند گردشگری سلامت با درآمد پایدار و ایجاد «دهکده‌های سلامت»

رئیس کمیته سلامت شورا با اشاره به پذیرش بیماران از ۱۶۴ کشور، گردشگری سلامت را یکی از پیشران‌های درآمد پایدار شهرداری دانست و پیشنهاد داد: شهرداری در نقش حلقه واسط میان نهادهای حاکمیتی، استارتاپ‌ها و مجموعه سلامت، «دهکده‌های سلامت» را در دستورالعمل‌های اجرایی شرکت جدید پیش‌بینی کند تا برندینگ بین‌المللی تهران تقویت شود.

سیداحمد علوی: حل تداخل‌ها در اساسنامه، تعیین دامنه اماکن قابل انتقال و بازه ارزیابی

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛ تأکید کرد: بخش مهمی از دغدغه‌های اعضا (از جمله تداخل مأموریت‌ها) در اساسنامه قابل رفع است و دامنه اماکن قابل انتقال به شرکت باید موردبه‌مورد تعیین شود.

او ضمن ارج نهادن به همراهی کمیسیون‌های تخصصی و شهرسازی در حوزه میراث و بافت تاریخی، پیشنهاد کرد برای ارزیابی عملکرد ساختار جدید، بازه زمانی واقع‌بینانه‌تری نسبت به شش‌ماه تعیین شود تا امکان تحویل و استقرار کامل وظایف فراهم گردد.

احمد صادقی: تجمیع مأموریت‌ها با اتکا به هماهنگی اساسنامه‌ای

عضو کمیسیون برنامه و بودجه؛ دغدغه موازی‌کاری را درست دانست و راه‌حل آن را «تجمیع با هماهنگی اساسنامه‌ای» و الزام دستگاه‌های ذی‌ربط به عمل ذیل سیاست‌گذاری متولی واحد برشمرد تا «دو جزیره مجزا» در موضوع گردشگری شکل نگیرد.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ با جمع‌بندی مباحث، لایحه را به رأی گذاشت و تصویب آن با ۱۷ رأی موافق را اعلام کرد. به‌گفته او این رأی، خبر خوش تمرکز امور گردشگری در شهرداری و گامی عملی برای ارتقای مدیریت مقصد تهران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

تصادفی

جهان

اخبار

جهان