به گزارش شهر دوست ، اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز خود بررسی لایحه «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اخذ بهای خدمات ارائه شارژ وسایل حمل و نقل برقی در شهر تهران» را روی میز بررسی خود قرار دادند و جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران با قرائت جزییات لایحه، بیان کرد: از کارشناسان رسمی دادگستری خواستیم این خدمات را ارزش گذاری کنند؛ چراکه برای اولین بار است که میخواهیم در این حوزه مصوبه داشته باشیم و لازم است این کار درست و اصولی باشد و در تعیین بهای برق ایستگاههای شارژ از تعرفه سایر مصارف استفاده کردیم و باید هر جایگاه بنزین محلی برای شارژ خودروهای برقی مشخص کنند.
وی با بیان اینکه هیات کارشناسان دادگستری در مورد هزینه نیروی انسانی، کارمزد کارکنان و اپراتور و…. هزینهها را بدون سود و بر اساس فیمت تمام شده تعیین کردند، گفت: تاکید شد در این جایگاهها برق ای سی و دی سی را ارائه کنند و فیمت برق در فصول مختلف سال و بر اساس اوج مصرف تعیین شده است که در جدولی ارائه میشود.
تشکری هاشمی ادامه داد: شهرداری میتواند مطابق تعرفه اعلامی از سوی وزارت نیرو برای وسایل نقلیه شخصی هر کیلو وات ساعت مشخص کند و همچنین بابت بهای خدمات شارر، پولی از اتوبوسهای برقی متعلق به شهرداری تهران دریافت نمیشود و شهرداری تهران می بایست نسبت به افزایش ایستگاههای شارژ برقی در شهر اقدام کنند؛ اما بعد از مدتی باید این توسعه مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی باشد.
وی با بیان اینکه کارشناسان بررسی بین خودروی جی سون که در حال حاضر به عنوان تاکسی برقی معرفی شده و سمند در مورد مصرف انرژی در یک مسافت مشخص انجام شده است، گفت: یک خودروی دارای باطری، ۵۰ کیلو وات ۲۵۰ کیلومتر پیمایش دارد در حالی که خودروی بنزینی ۱۵ لیتر بنزین در این مسافت می سوزاند که اگر این مبلغ بنزین را به مبلغ برق تبدیل کنیم که حدود۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات هزینه میشود که با توجه به اوج مصرف و فصل تغییر میکند که بررسیها نشان داد که در کم باری، قیمت برق و بنزین برابری میکند؛ اما در زمان پرباری برق این تعرفه تغییر میکند و در مورد زمان شارژ ۴۰ دقیقه تا یک ساعت برای شارژ ای سی و برای شارژ دی سی ۸ ساعت زمان لازم است.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در دفاع از این لایحه با بیان اینکه دولت به مقدار زیادی خودروی برقی وارد کرده است و برای مردم در مورد تأمین زیرساختها سوال بود، گفت: قرار است در آینده جایگاههای شارژ در همه پمپ بنزینها و جادهها نصب شود و این پایه برای کل کشور است نه تنها برای تهران. دولت به سمت حمل و نقل پاک در حال حرکت است.
وی با بیان اینکه مدیریت شهری یک ظرفیتی ایجاد کرده است و لازم است هزینهها تأمین شود، ادامه داد: همچنین این عدد و ارقام به سرمایه گذاری و نگهداشت و برگشت سرمایه کمک میکند و نگاه ما بلند مدت است و این زیرساختها برای موتورسیکلتهای برقی نیز مناسب است.
در نهایت اعضای شورای شهر تهران لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اخذ بهای خدمات ارائه شارژ وسایل حمل و نقل برقی در شهر تهران را تصویب کردند.
، جمعی از کارمندان شرکت بهرهبرداری متروی تهران امروز صبح با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر تهران خواستار حل مشکلات اداری و معیشتی خود شدند.