به گزارش شهر دوست ، در جریان سیصد و نهمین جلسه شورا، اعضا به بررسی نامههای فرماندار تهران در خصوص اعتراض هیئت تطبیق به مصوبات پرداختند که «تعیین بهای خدمات حق توقف پارک حاشیهای شهر تهران در سال 1404» یکی از موارد مورد اعتراض بود.
در همین راستا محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، ابتدا در اظهاراتی در این خصوص گفت: موضوع همه اعتراضات یکسان است و آن اینکه نحوه کسر بودجه ناشی از تخفیفات لحاظ شده در تخفیفات مصوب شده، مشخص نشده است.
در ادامه نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در خصوص نامه اعتراضی فرماندار تهران اظهار داشت: در ارتباط نامه فرماندار با توجه به مغایرتهای قانون و مقررات مورد اشاره جوابیه ارائه شده است که در آن به ذکر مواردی پرداخته شده است. نخست: اصل 75 قانونی اساسی جمهوری اسلامی در خصوص طرحها، پیشنهادها و اصلاحات عنوان شده از سوی نمایندگان است که در خصوص مورد اعتراضی مصداق ندارد؛ چرا که ضریب خوش حسابی مذکور در ماده 4 مصوبه، در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران وجود داشته و پیشنهاد اعضای شورا نبوده است و شهرداری تهران در برابر درآمد سال 1404، آن را لحاظ کرده است بنابراین این مصوبه مسبب تقلیل درآمد نخواهد بود.
سلیمانی ادامه داد: نکته دوم اینکه موضوع بهای خدمات حق توقف پارک حاشیهای از موضوعاتی است که در صدر ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده و لذا تبصره سوم ذیل ماده 50 در مقام لغو تخفیفهای مترتب بر همان موارد بوده و از آنجا که قانونگذار حکیم تلقی میشود منعی برای اعمال تخفیفات در سایر موضوعات در آینده ذکر نکرده است.
وی افزود: ماده 24 قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است و بند سوم آن که در ارتباط با نظم بخشی تعهدات و دیون دولت در قبال شهرداریها و دهیاریها بوده و مفاد مورد اشاره آن مرتبط با مصوب شورای اسلامی شهر و روستا نیست. در خصوص نکته چهارم نیز ماده 15 دستورالعمل اجرایی عناوین عوارض و بهای خدمات شهرداریها و دهیاریها و ترتیبات وصولی آن معطوف به تخفیفات مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخفیفات ماده 39 برنامه پنج ساله هفتم برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و نیز ایثارگران است و ارتباطی با موضوع مصوبه در خصوص حق پارک حاشیهای ندارد. لذا با توجه به نحوه تأمین منابع خوش حسابی تعیین شده در ماده 4 مصوبه مذکور در بودجه سال 1404 معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران محاسبه شده، نیازی با تغییر مصوبه دیده نشده است.
مهدی چمران، رئیس شورا در ادامه اظهارات رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در توضیحاتی تکمیلی بیان کرد: در واقع در اینجا تخفیفی اعمال نمیشود بلکه صرفاً تعیین قیمت میشود. در مصوبات شوراها قانونی وجود دارد که بر اساس آن اعمال هرگونه تخفیف، ممنوع شده است. به عنوان مثال در خصوص بافت فرسوده هرگز حرفی از تخفیف صددرصدی نبوده بلکه عوارض، صفر در نظر گرفته شده است یعنی عوارضی که تعیین شده در بافت فرسوده صفر است.
میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در روند بررسی این مورد از نامههای اعتراضی فرماندار تهران متذکر شد: مشکلی که معمولا ً در شهرداری ایجاد شده و شهرداری نیز میتوان به راحتی آن را حل کند؛ هنگام برگزاری مزایده باید به پیمانکاران و شرکت کنندگان بهای دریافتی برای افراد و اقشار مختلف اعلام شود که این اطلاع رسانی انجام نمیشود و مزایده به صورت کلی و در شرایط عادی انجام میشود لذا درخواست میشود این موضوع به صورت رسمی در قالب تذکری به شهرداری اعلام شود.
در ادامه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در توضیحاتی تاکید کرد: برای تمام سازمانها اعتبار کمک زیان پیش بینی شده است اما گفته شد که علاوه بر این، باید سقف و تعداد تخفیفات در سال مشخص شود به این معنا که آیا افراد میتوانند بدون محدودیت، به هر تعداد و در هر تاریخ از تخفیفات تعیین شده استفاده کنند یا محدود بوده و تنها افراد مشخصی میتوانند از این فرصت بهرهمند شوند. این نکتهای است که باید در اصلاحیه مد نظر قرار گیرد.
چمران در پاسخ به تذکر امانی در توضیحاتی بیان کرد: در تعدادی از مصوبات این نمکته لحاظ شده است که باید به کل موارد تعمیم یابد اما به طور کلی در برخی موارد از جمله موارد ورزشی امکان اعمال محدودیت وجود ندارد. مثلا در حال حاضر یکی از مسائل موجود در خصوص بلیتهای سالمندان، عدم شارژ کافی برای یک سال است.
در ادامه مهدی اقراریان نیز در قالب پیشنهادی بیان کرد: در مواردی که ذکر نشده، عبارت «یک بار در سال» اضافه شود و همچنین بخشی از متن اصلاح شده و « تا سقف اعلامی نهاد مورد نظر» در آن عنوان شود تا بخشی از دغدغه فرمانداری نیز مرتفع شود.
گفتنی است این مورد به اتفاق آرای اعضا به تصویب رسید.