به گزارش شهر دوست ، مهدی چمران، رئیس شورای شهر در حاشیبه سیصد و دهمین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در پاسخ به سئوالی پیرامون افزایش ترافیک در آستانه سال جدید و چاره اندیشی برای حل این موضوع، اظهار داشت: این موارد از مسائلی نیست که بتوان بدون هیچ برنامهای آن را حل و فصل کرد. این مسائل به گونهای است که به زندگی 10 میلیون شهروند ساکن در تهران، ارتباط و بستگی مستقیم دارد. تمام خودروهای شخصی و همه افرادی که حتی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، در این مسئله دخیل هستند.
وی افزود: اینکه توصیه میشود برای تردد و جابجایی در سطح شهر از وسایط حمل و نقل عمومی استفاده شود؛ خوب است اما قبل از هر توصیهای باید این سئوال پاسخ داده شود که آیا وسیله نقلیه عمومی به تعداد کافی برای استفاده شهروندان وجود دارد یا خیر؟ ما زمانی میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که امکانات لازم کافی را برای این منظور فراهم کرده باشیم تا مردم بتوانند به راحتی از هر نقطهای از شهر به نقطه دیگر تردد کنند. این امر حتی مستلزم وجود خیابان و بزرگراه کافی است چرا که در حال حاضر معابر تهران پاسخگوی تعداد خودروهای موجود نیست؛ بنابراین راه چاره این است که ابتدا به میزان معابر افزوده شود تا به حد معمول و نه بیشتر برسد.
چمران در ادامه با بیان اینکه برای حل این مسئله راههای مختلفی وجود دارد که باید مورد ارزیابی قرار گیرد؛ گفت: پیش از برای این منظور راه حلها و مصوباتی ارائه شده که مهمترین آنها توسعه حمل و نقل عمومی است تا کمتر از وسیله شخصی استفاده شود. اگر به شهروندان توصیه میشود که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ باید شرایط و امکانات لازم را نیز برایشان فراهم کنیم نه اینکه افراد به محض ورود به سال مترو با واگنهای پر ازدحام و مملو از جمعیت مواجه شوند و دقایق طولانی در صف انتظار برای سوار شدن منتظر بمانند.
وی افزود: یکی از اقداماتی که میتوان در این باره انجام داد توسعه خطوط مترو است که به عقیده من در سالهای اخیر پیشرفت و توسعه خوبی داشته است؛ در دورههای قبل نیز همین گونه بوده است. ما توانستهایم رکوردهای خوبی را در این زمینه باقی بگذاریم. در اینجا مسئله اصلی این است که در حال حاضر خطوط و زیر ساخت کافی برای این امر ایجاد شده اما واگن کافی در دست نداریم و با توجه به رشد بالای جمعیت باید این نیاز برطرف و جبران شود. باید همزمان برای خرید و ساخت واگن تلاش کنیم که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. در دوره پنجم واگن ملی وارد چرخه حمل و نقل شد؛ آن را گسترش دادیم و در حال حاضر علاوه بر رامی که در خط پرند فعال بود، یک رام جدید نیز وارد و فعال شده است. تا چند ماه آینده، تعداد بیشتری وارد و به کار گرفته خواهند شدکه با توجه به ظرفیت موجود این تعدا کافی نبوده و ما مجبور به خرید واگنهای بیشتر از خارج از کشور شدهایم.
رئیس شورا در خصوص تعداد اتوبوسهای مورد نیاز نیز بیان داشت: ما به طور جد، پیگیر اتوبوسهای برقی و دیزلی هستیم. در حال حاضر برای حل هر چه سریعتر این مسئله مجبور به خرید تعدادی دستگاه از شرکتهای خارجی شدیم اما به زودی تولیدات داخلی نیز تحویل داد ه شده و ارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد. این برنامهای است که تنظیم شده و امیدواریم عملی شود. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که همه این اتوبوسها را شهرداری خود تهیه کرده است و دولت هنوز درصدی را که باید، پرداخت نکرده است. به همین دلیل، شورای گذشته موفق به خرید تعداد مورد نیاز نشد. برخی نیز در این میان به جای ترغیب و تشویق با بیاخلاقی هر چه تمام علیه مصالح کشور خود اینگونه بیاعتمادی به وجود میآورند. این ناامیدی برای مردم ما سم مهلکی است که ما باید متوجه آن باشیم و نباید به آن دامن بزنیم.
وی در پایان گفت: اگر این دست اندازها و سرعت گیرها در مسیر اجرایی شدن برنامهها نبود؛ اقدامات زودتر انجام میشد. متأسفانه انرژیها برای رفع و حل این حواشی صرف شده و به سبب آن کار اصلی مدام به تعویق میافتد. گرچه تلاش ما همواره این بوده که کارها به طور موازی پیش رود اما میدانید که خرید خارجی، مشکلات خاص خود را دارد.