نرخ بلیت و کرایه حمل‌ونقل عمومی تهران در سال ۱۴۰۴

به گزارش شهر دوست  لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل‌ونقل عمومی تهران در سال ۱۴۰۴ در سیصد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران بررسی و تصویب شد. این مصوبه شامل افزایش نرخ بلیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که در برخی موارد افزایش تا ۵۰ درصد نیز مشاهده می‌شود.
در این مصوبه، نرخ بلیت مترو برای مسافران داخل شهری با کارت بلیت مبلغ‌دار ۲۵ درصد افزایش یافته و ورودی به‌همراه کیلومتر اول ۴,۱۲۵ تومان تعیین شد. برای خط کرج-تهران نیز با ۲۵ درصد افزایش، این نرخ ۵,۹۵۰ تومان خواهد بود. همچنین بلیت تک‌سفره مترو با ۵۰ درصد افزایش، در داخل شهر تهران ۶,۴۴۴ تومان، در خط ۵، ۷,۷۳۵ تومان و در خطوط هشتگرد و پرند ۱۷,۳۲۲ تومان تعیین شده است.
شورای شهر تهران در راستای کاهش پرداخت نقدی و جلوگیری از ایجاد صف در ایستگاه‌ها، نرخ بلیت نقدی را ۵۵ درصد افزایش داد. بر این اساس، مسافران در داخل شهر تهران باید ۷,۰۰۰ تومان، در خط ۵، ۸,۰۰۰ تومان و در خطوط هشتگرد و پرند ۱۸,۰۰۰ تومان پرداخت کنند.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه این افزایش، کمتر از نرخ تورم است؛ گفت: ما در بخش بلیت مترو افزایش ۲۵ درصدی را در نظر گرفتیم که بسیار کمتر از افزایش هزینه‌های جاری این بخش است. همچنین برای ایجاد تعادل بین نرخ بلیت خطوط مختلف، بلیت خط پرند را ۱۱ درصد کاهش دادیم تا توازن بیشتری برقرار شود.
سید احمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا با انتقاد از افزایش نرخ بلیت تک‌سفره مترو گفت: افزایش ۵۰ درصدی بلیت تک‌سفره، شاید از نظر مدیریت شهری توجیه‌پذیر باشد، اما برای مردم به‌ویژه قشر کم‌درآمد، سنگین است. پیشنهاد می‌کنم برای تشویق به خرید کارت مبلغ‌دار، به‌جای افزایش بلیت تک‌سفره، تخفیف بیشتری برای کارت‌ها در نظر بگیریم.
نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای برخی اقشار گفت: در مورد ضرایب تخفیف برای دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های خاص صحبت شد، اما آیا برای پرسنل شهرداری تهران نیز تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟
مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، ضمن تأکید بر توجه به شرایط اقتصادی شهروندان گفت: قیمت تمام‌شده بلیت بسیار بالاتر از نرخ مصوب است، اما نمی‌توانیم فشار بیشتری به مردم وارد کنیم. پیشنهاد من این است که سقف افزایش نرخ کرایه‌ها بیش از ۳۶.۸ درصد نباشد.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به حساسیت فرمانداری بر میزان افزایش کرایه‌ها گفت: پیش‌تر، پیشنهاداتی برای افزایش بیشتر مطرح شده بود، اما فرمانداری اعلام کرده که افزایش بیش از ۳۶.۸ درصد را نخواهد پذیرفت. باید در تعیین نرخ‌ها این مسئله را در نظر داشته باشیم.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به مشکلات مردم مناطق جنوبی تهران گفت: در برخی مناطق مانند ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ بسیاری از شهروندان برای پرداخت کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی مشکل دارند. آیا امکان در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه برای این مناطق وجود دارد؟
رضا محمدنژاد بیدخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه پیشنهاد ما به دلیل مشکل تأمین پول خرد، حذف بلیت تک سفره بود؛ گفت: ما دیدیم که تعداد مسافرانی که از بلیت تک سفره استفاده می کنند؛ بسیار اندک است. مسئله مالی در این بخش مطرح نیست و بی انضباطی ایجاد شده بیشتر است.
وی افزود: در طول امسال ۱۲ میلیون قطعه برگه A4 صرف چاپ بلیت های تک سفره شد و برای این سفرها هدر رفت که تبعات محیط زیستی نیز دارد.
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا، در دفاع از مصوبه شورا اظهار داشت: حتی با افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیت تک‌سفره، میانگین افزایش کرایه‌ها در سال ۱۴۰۴ کمتر از نرخ تورم خواهد بود. باید در نظر داشت که هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری از سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌شدت افزایش یافته و برای تأمین این هزینه‌ها چاره‌ای جز تعدیل نرخ کرایه نداریم.
میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به پیشنهاد حذف بلیت‌های تک‌سفره گفت: بسیاری از شهروندان از کارت‌های بانکی برای خرید بلیت استفاده می‌کنند و تعداد مسافران نقدی بسیار اندک است. بنابراین پیشنهاد اولیه شهرداری، حذف بلیت‌های تک‌سفره بود که با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، به افزایش ۵۰ درصدی آن منجر شد.
در مصوبه شورا برای برخی اقشار جامعه تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. بر این اساس، دانش‌آموزان و دانشجویان ۵۰ درصد، سالمندان ۹۰ درصد و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۵۰ درصد تخفیف خواهند داشت. همچنین سفرهای مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان در هفت روز اول مهرماه رایگان خواهد بود.
گفتنی است، در نهایت، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اکثریت آرا، افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی را تصویب کردند و این مصوبه از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

تصادفی

جهان

اخبار

جهان