به گزارش شهر دوست ، میثم مظفر، عضو شورای اسلامی شهر تهران، در سیصد و ششمین جلسه صحن شورا در جریان قرائت تبصره «تخصیص منابع برای شهرهای کمتر توسعه یافته»، اظهار داشت: به شهرداری تهران اجازه داده میشود که در راستای ابلاغیه وزارت کشور، به منظور کمک به شهرهای کمتر توسعه یافته، پس از تصویب هیئت محترم دولت، تا سقف هزار میلیارد ریال علاوه بر بودجه مصوب، هزینه کند؛ این هزینهها تحت نظارت شورای اسلامی شهر تهران و با هماهنگی وزارت کشور انجام خواهد شد و گزارش مصارف آن در تفریغ بودجه منعکس خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس تبصره «فرصت های سرمایه گذاری و مشارکت»، به شهرداری تهران اجازه داده میشود که به منظور جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با رعایت ماده 28 آیین نامه مالی شهرداریها، در زمان ابلاغ بودجه، یک درصد از ردیف اعتباری تملک داراییهای سرمایهای (به جز ردیفهای 100 درصد تخصیص یافته) کسر کند و این مبلغ را در ردیف متمرکز تحت عنوان اعتبارات متمرکز اجرای پروژههای مشارکت و سرمایهگذاری قرار دهد.
به گفته این عضو شورا، این اقدام به عنوان آورده شهرداری در پروژههای سرمایهگذاری جدید و همچنین کمک به توجیهپذیر نمودن طرحهای غیر خودگردان تلقی خواهد شد. همچنین، پس از انعقاد قرارداد، نسبت به ایجاد ردیف اعتباری متناظر اقدام و تا سقف 30 درصد مبلغ قرارداد را به واحد اجرائی مربوطه ابلاغ میکنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که بر اساس بند دو این تبصره، حد نصاب ارزش پروژههای مشارکتی نیمه تمام و جدید براساس برآورد سرمایهگذاری طرف مشارکت در 3 سطح تعریف میگردد: نخست، پروژههای با ارزش از چهل هزار میلیارد ریال تا شصت هزار میلیارد ریال: پس از تصویب شورای سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی.
مظفر افزود: پروژههای با ارزش از پنج هزار میلیارد ریال تا چهل هزار میلیارد ریال: پس از تصویب هیأت مدیره سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی و پروژههای با ارزش کمتر از پنج هزار میلیارد ریال، با تشخیص و تأیید سازمان سرمایهگذاری و میتواند توسط واحدهای اجرایی شهرداری انجام شود و به کنترل و نظارت فرآیندی سازمان سرمایهگذاری اقدام گردد از دیگر سطوح موضوع اعلام شده است.
وی در تشریح بند سوم این تبصره نیز گفت: بر اساس این بند، بهای محصول در قراردادهای مشارکتی، در صورت تعیین قیمت تکلیفی و دخالت در نظام تعرفهگذاری و یا جلوگیری از دریافت تعرفه بر اساس بهای محصول، مابهالتفاوت قیمت محاسبه شده و قیمت تکلیفی بر مبنای مطالعات مالی و اقتصادی پروژه در کارگروهی متشکل از یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان ناظر، معاون مالی و اقتصاد شهری بهعنوان رئیس، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی و امور شورا، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی و معاونت تخصصی مربوطه تعیین میشود.
این عضو شورا اظهار کرد: بر اساس بند چهارم که به موضوع فهرست فرصتهای سرمایهگذاری و مشارکت سال 1404 و بر اساس جدول شماره 20 است، ارقام مندرج در این جدول صرفاً برآورد اولیه است و در زمان عقد قرارداد مشارکت، شهرداری تهران موظف است نسبت به محاسبه و تدقیق آورده طرفین بر اساس ضوابط و قوانین مربوطه اقدام نماید.
وی افزود: در صورت تعریف پروژه جدید خارج از لیست مذکور و تعیین مدل اقتصادی پروژه توسط سازمان سرمایهگذاری، استفاده از امتیاز 30 درصد مبلغ قرارداد موضوع این تبصره، با تایید کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران امکانپذیر است.
در ادامه، ناصر امانی در قرائت تبصره «تأمین مالی پروژه ها در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب»، عنوان کرد: در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب، به شهرداری تهران اجازه داده میشود که نسبت به تأمین مالی پروژههای اولویت دار شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند؛ این اقدامها علاوه بر سقف اعتبار مصوب صورت خواهد گرفت و مراتب آن در تفریغ بودجه منظور میشود.
وی اضافه کرد: این پروژهها شامل احداث، توسعه و تکمیل خطوط شش، هفت، هشت، نه و ده مترو به مبلغ ده هزار میلیارد ریال، احداث مرکز دیتا سنتر جدید شهرداری تهران به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال، احداث، توسعه، نوسازی و بهسازی زیرساختهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهر تهران به مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال، بهسازی گلزار شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) به مبلغ ده هزار میلیارد ریال، توسعه زیرساختهای برقیسازی حمل و نقل به مبلغ پنج هزار میلیارد ریال و احداث خط تراموا به مبل غ پنج هزار میلیارد ریال، خواهد بود که پس از تصویب مطالعات و ارائه نتایج و تصویب نهایی در شورای اسلامی شهر تهران به مرحله اجرا خواهد رسید.
سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز در اظهار نظری در این خصوص گفت: توسعه مترو در تهران باعث افتخار است و گسترش آن، خوشحالی مردم را به دنبال خواهد داشت از این رو با توجه به محدودیت منابع، پیشنهاد شده که در مرحله اول خطوط مترو که در گزارش آمده تکمیل شوند و پس از آن خط ۱۷ و ۱۰ توسعه یابند.
وی اضافه کرد: هرچند قرار بود توسعه خط ۱۰ چندان گسترده نباشد؛ اما با شروع کار و ورود تجهیزات به زیرزمین، ادامه این طرح به عنوان یک اقدام مناسب در نظر گرفته شده است.
این عضو شورا تاکید کرد: در مورد خطوط ۸ و ۹ مترو نیز پیشنهاد شده که منابع به تکمیل خط ۱۰ و خطوط موجود اختصاص یابد تا پیشرفت قابل توجهی حاصل شود؛ ضمن اینکه اگر سرمایه گذاری مورد نظر محقق شود، قرار است تا پنج درصد کار آغاز شود و پس از آن پرداختها به صورت مرحله ای انجام گیرد. بنابراین، پیشنهاد ما این است که خطوط ۸ و ۹ در این مرحله درگیر نشوند و منابع به خط ۱۰ متمرکز شوند.
وی در خصوص بهسازی گلزار شهدای بهشت زهرا (سلام الله علیها) نیز گفت: طبق قانون ماده 11 آییننامه اجرایی مربوطه، تاکید شده این چنین اقدامات باید در چارچوب هماهنگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شود از این رو با توجه به حساسیتهای موجود و اهمیت رعایت قوانین، پیشنهاد می شود این عبارت در مقابل بند (د) اضافه میشود.
مهدی پیرهادی، دیگر عضو شورا نیز با اظهار نظری عنوان کرد: به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانهای، بحث شد که شهرداری تهران موظف شود تا سقف 2هزار میلیارد تومان جهت توسعه و گسترش انرژیهای نو شامل انرژی خورشیدی، بادی و سایر منابع انرژی پاک به تفکیک(توسعه پروژههای انرژیهای تجدیدپذیر در ساختمانها و تاسیسات شهرداری و مجموعههای عمومی نظیر بوستانها)،( نصب سیستمهای انرژی خورشیدی در مراکز عمومی، پارکها و فضاهای شهری) و (آموزش و فرهنگسازی در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر) اختصاص یابد.
پیرهادی گفت: شهرداری موظف است گزارش عملکرد سالانه خود در این زمینه را به شورای شهر ارائه نماید و اقدامات انجامشده را به صورت شفاف در دسترس عموم قرار دهد.
به گفته میثم مظفر، مقرر شد تا شهرداری تهران، مبلغ هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری و بازسازی بافت ناکارآمد منطقه 12، به ویژه محله هرندی، تخصیص دهد؛ این مبلغ بر اساس طرحی که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه میشود؛ هزینه خواهد شد.