به گزارش شهر دوست ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در سیصد و یکمین جلسه صحن شورا، ضمن تبریک میلاد با سعادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و روز پاسدار گفت: با توجه به برنامهای که در این دوره از مدیریت شهری در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل پاک و جایگزینی خودروهای برقی در حال انجام است؛ قطعاً موفق بودن اولین تجربه ما میتواند علاوه بر این که اعتماد مشمولین این طرح که رانندگان تاکسی هستند را جلب می کند؛ بقیه را نیز به مشارکت در این طرح تشویق می کند.
او ادامه داد: سال گذشته و اوایل امسال با فراخوان شهرداری تهران 175 دستگاه تاکسی برقی به برخی از رانندگان تاکسی در شهر تهران واگذار شد و در تبلیغات و گفت و گوهای چهره به چهره با این افراد و مدیران شهرداری و حتی شخص شهردار تهران قولهایی دادند که یکی از مهمترینشان کمک بلاعوض 400 میلیون تومانی از محل تبصره 12 صرفهجویی وزارت نفت توسط دولت بود که تا کنون محقق نشده و رانندگان ناچار شدند از راههای مختلف و حتی به گفته خودشان، با گرفتن ربا این مبلغ را تأمین کنند.
امانی اضافه کرد: برخی از این افراد مشکلات معیشتی و درمانی سختی دارند و افزون بر پرداخت ماهیانه 20 میلیون تومان بابت وام های دریافتی، مبالغ زیادی نیز بابت هزینه درمان خود یا بستگان درجه یکشان هزینه میکنند. روز چهارشنبه با حضور خانم مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی و تعدادی از نمایندگان این افراد جلسهای داشتم و مشکلاتشان را مطرح کردند و حرفهایشان را شنیدیم و قصد داشتند امروز مجدد برای اعتراض به شورا بیایند که از آنان خواهش کردیم این کار را نکنند. در آنجا تلفنی با آقای تشکری صحبت کردم و پیشنهادی مطرح کردم که هم آقای تشکری و هم مدیرعامل سازمان با آن موافق بودند.
امانی گفت: با توجه به این که بر اساس توافقات شهرداری با دولت، قرار شده جهت واگذاری تاکسیهای برقی جدید مبلغ 800 میلیون تومان وام با کارمزد صفر به رانندگان داده شود. پیشنهاد این بود این 175 تاکسیران نیز که جزو پیشگامان این طرح بودند؛ مشمول دریافت این وام شوند و با توجه به این که کارمزد دریافت وام قبلیشان ۸ درصد بوده، اگر مشمول این وام شوند و کارمزد وام صفر است، میتوانند بدهی خود را با این وام یعنی 400 میلیون تومان را تسویه کنند. خبر دادند که هفته گذشته در اصفهان 50 دستگاه از این تاکسیها واگذار شده و شهرداری اصفهان 500 میلیون تومان وام بلاعوض به رانندگان این تاکسیها پرداخت کرده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در جنوب میدان آزادی و شرق تهران اصلاً دستگاه شارژ نیست و رانندگانی که به این سمت حرکت میکنند، بعد از این که شارژ ماشینشان تمام میشود دچار مشکل میشوند؛ گفت: باید مبالغ زیادی پول بدهند تا به اولین محل شارژ این ماشینها برسد. خواهش من این است که نگذارید اولین تجربه ما در زمینه برقیسازی خودروهای تاکسی در شهر تهران با شکست رو به رو شود. فکر میکنم برای شهرداری تهران مشکل و سخت نباشد که برای این 175 نفر فعلاً تا این 800 میلیون وام محقق شود؛ از محل سپردههایی که شهرداری در بانک شهر مناطق مختلف تهران دارد این مبلغ را به عنوان وام به این افراد پرداخت کنند تا گرفتاریهای روزانهشان را برطرف سازند و وقتی 800 میلیون تومان وام تامین شود؛ این وام را تسویه کنند و به شهرداری تهران برگردانند. باید به شکلی این را حل و فصل کنیم تا دو هزار دستگاه جدیدی که قرار است بیاید و واگذار شود با این مشکلات مواجه نشود و اولین تجربهمان، تجربه موفقی باشد.