به گزارش شهر دوست سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصدمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه ای در سال 1404 گفت: پیشنهاد ما همان افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته است. بر این اساس، خودروی سواری و وانت به ازای هر نیم ساعت تا مدت حداکثر دو ساعت مبلغ ۴ هزار و 350 برای کامیون و وانت مبلغ پایه به ازای هر نیم ساعت تا مدت حداکثر دو ساعت هزار و ۸۴۰ تومان است و سپس به ازای هر نیم ساعت برای سواری و وانت مبلغ 5هزار و ۶۵۰ تومان و برای کامیون و مینی بوس مبلغ ۱۰هزار و ۸۷۰ تومان افزایش مییابد.
وی گفت: به معابر بر اساس سطح اهمیت و سطح تقاضا ضریب تعلق میگیرد و ضریب از ۱ تا ۱.۸ متفاوت است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: برای ساعات اوج که تقاضا زیاد است ضریبی پیشنهاد شده و برای کاهش میل کسانی که میخواهند از پارک طولانی مدت استفاده کنند در ساعت اوج صبحگاهی و اوج شامگاهی عدد افزایش پیدا میکند.
وی همچنین با بیان گلایههایی درباره وضعیت پارکهای حاشیهای در پایتخت، اعلام کرد که به جز دو سه منطقه، این پارکها در سایر نقاط شهر، رها شدهاند.
عضو شورا با اشاره به اخذ غیرقانونی پولهای نجومی از مردم توسط برخی افراد، تأکید کرد: متأسفانه عدهای با سوءاستفاده از این شرایط، به صورت غیرمجاز و با گردن کلفتی، پولهای کلانی از مردم دریافت میکنند. این در حالی است که مطالعات شهرداری نشان میدهد ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیه ای در تهران وجود دارد که میتواند توسط پارکبانها مدیریت شود.
تشکری هاشمی در بیانی از شهرداری تهران درخواست کرد تا این طرح را به طور دقیق و در سال 1404 به مرحله اجرا بگذارد چرا که اجرای این طرح نه تنها باعث افزایش درآمدهای شهرداری میشود، بلکه از بینظمیها و اخذ غیرقانونی پول از مردم نیز جلوگیری خواهد کرد.
آخوندی: اگر این موضوع قابلیت اجرا ندارد اعلام کنند تا درآمد آن را صفر کنیم
محمد آخوندی، عضو شورا، در ادامه بررسی این موضوع با اشاره به لایحه درآمدی شهرداری که مستقیماً به درآمدهای سال 1403 مرتبط است، پرسشهای جدی را درباره میزان عملیاتیشدن این لایحه مطرح کرد.
وی با بیان اینکه هر سال این لایحه تصویب میشود، اما ابهاماتی درباره اجرای کامل آن وجود دارد، از شهرداری خواست تا توضیحات روشنی در این زمینه ارائه کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: سوال اصلی این است که تاکنون چه میزان از این لایحه که هر سال تصویب میشود، عملیاتی شده است؟ پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل که توسط آقای دکتر تشکری ارائه شده و در جلسه کمیسیون تلفیق نیز مطرح خواهد شد، شامل پیشبینی درآمدی دو هزار میلیارد تومانی برای سال آینده است. اما شهرداری هر سال اعلام میکند که اجرای این لایحه کار دشواری است و در نهایت، اقدامات لازم به طور کامل انجام نمیشود.
وی اضافه کرد: حال که دوره فعلی به پایان رسیده، شهرداری باید توضیح دهد که آیا این لایحه در سال آینده به طور کامل اجرایی خواهد شد یا مانند سالهای گذشته با مشکلاتی مواجه خواهیم بود. این موضوع مستقیماً به درآمدهای سال آینده شهرداری مرتبط است و باید تصمیم درستی در این زمینه گرفته شود.
هرمزی: چکش کاری های لازم برای نرخ گذاری ها انجام شده
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این رابطه با بیان اینکه مشکلی که ما در پارک حاشیه ای داریم مشکل فاواست؛ اظهار کرد: در پارک حاشیه ای منطقه پنج در حال عملیات هستیم. پارک حاشیه ای منطقه ۱، ۴ و ۵ با همکاری پیمانکار نهایی خواهد شد و امیدواریم مشکلات فاوا نیز برطرف شود.
وی ادامه داد: در کمیسیون چکش کاری های لازم برای نرخ گذاری ها انجام شده و تلاش خواهیم کرد در سال ۱۴۰۴ اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم.
در پایان، لایحه تعیین نرخ بهای خدمات حق توقف پارک حاشیه ای شهر تهران در سال ۱۴۰۴ با حداکثر آراء موافق اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.