به گزارش شهر دوست در دویست و نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح «اصلاح فرآیندهای دبیرخانه کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، با رویکرد تعادل میان منافع عمومی و خصوصی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا در این خصوص اظهاراتی را مطرح کردند.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در قرائت گزارش این کمیسیون و متن اصلی این طرح اظهار کرد: کمیسیون ماده پنج، قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به عنوان مرجع قانونی تصویب طرح تفصیلی و تغییرات آن، مصوب سال ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی، ساختاری فرابخشی دارد.
وی افزود: دبیرخانه این کمیسیون در تهران، طرحهای شهری و درخواستهای مالکان برای مواردی نظیر تغییر کاربری، افزایش تراکم مجاز و تغییر عرض معبر را تحویل میگیرد و پس از طی کردن روال اداری گردش کار، به کمیسیون ماده پنج ارائه میدهد تا در خصوص آنها تصمیمگیری شود.
این عضو شورا اضافه کرد: در استانهای دیگر، دبیرخانه کمیسیون تحت نظر معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی فعالیت میکند، اما در شهر تهران، دبیرخانه کمیسیون ذیل ساختار شهرداری تعریف شده است؛ به همین دلیل، انتظام بخشی به گردش کار این دبیرخانه نیازمند بازنگری و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است.
عباسی بیان داشت: در این طرح، پیشنهادهایی برای اصلاح فرآیند بررسی کلیه درخواستها در دبیرخانه کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران ارائه شده است؛ هدف از این اصلاحات، ایجاد وحدت رویه، تحقق عدالت عمومی شهری، افزایش شفافیت و ارتقاء مشارکت محلی است.
وی با اشاره به اینکه برنامههای توسعه شهری در پی ایجاد تعادل میان منافع خصوصی و عمومی هستند یادآور شد: منفعت عمومی به معنای منفعتی است که همگانی و فراگیر باشد و همه شهروندان و گروهها ذینفع آن باشند از این رو مهم ترین منشاء منفعت عمومی، نظام تهیه و تصویب برنامههای توسعه شهری است که باید تعادل بخشی میان منفعت عمومی و خصوصی را ایجاد کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با توجه به مفاد بند سی و چهارم ماده هشتاد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی آن، دبیرخانه کمیسیون ماده پنج میتواند ضمن ارزیابی اثرات هر یک از درخواستهای وارده، بر تحقق عدالت عمومی شهری، پیشنهادهایی برای ایجاد تعادل منافع به کمیسیون ارائه دهد.
عباسی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدام در راستای افزایش شفافیت و حفاظت از منافع عمومی شهر، انجام میشود افزود: در راستای وظایف نظارتی و سیاستگذاری شورای اسلامی شهر تهران، طرحی برای اصلاح فرآیند بررسی درخواستها در دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارائه شده است؛ این اصلاحات شامل وحدت رویه در ارسال و بررسی درخواستها، ساماندهی فرآیند انجام وظایف دبیرخانه کمیسیون ماده پنج و تهیه گزارشهای توجیهی مبتنی بر تحقق عدالت عمومی شهری و رعایت ضوابط و معیارهای فنی است.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورا نیز در توضیحی در خصوص فرازی از ماده یک، این طرح گفت: بسیاری از نکات مهم و چالش برانگیز در همین پیوست یک وجود دارد که از مالکین خواسته شده است از این رو با توجه به اینکه در متن به پیوست یک اشاره شده، نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که عبارت «ارتقای عدالت اجتماعی و فضایی» در مقدمه ممکن است خیلی لفظ گویایی نباشد؛ به نظر تحریر واژه «عدالت در بستر شهری یا الفاظ مشابه دیگر با همین معنا» بهتر باشد ضمن آنکه این موضوع نیازمند بررسی و اصلاحات دقیق تر است تا مفهوم بهتری منتقل شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در تکمیل این گفته اظهار داشت که چون بحث منافع خصوصی و غیرخصوصی مطرح بود، واژه «عدالت اجتماعی» مناسب ترین واژه در اینجا است.
چمران: دستورالعملی برای کمیسیون ماده پنج نداریم
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بررسی این طرح اعلام کرد که تاکنون دستورالعملی برای کمیسیون ماده پنج وجود نداشته است و به همین دلیل، دستورالعمل و راهنما برای کمیسیون آورده شده است تا اجرای امور بر اساس آن دنبال شود.
وی افزود: برای مثال، اگر قرار است مجتمعی ساخته شود، باید سرانهها در نظر گرفته شود. اگر ۲۰۰ واحد مسکونی ساخته میشود، باید مرکز درمانی، مسجد و مواردی از این قبیل نیز لحاظ شود.
چمران تأکید کرد: با هر نوع ساخت و ساز موافق نیستند و باید ساخت و ساز به صورت قانونی انجام شود. وی افزود: شهرداری باید درآمد داشته باشد تا بتواند پروژهها را اجرایی کند و این هزینه به جیب خودش نمیرود، اما این نباید باعث شود ساختمانی خراب ساخته شود.
رئیس شورای شهر تهران افزود: مجوز اضافه طبقه نباید داده شود، چراکه نمیدانیم طبقات دیگر به چه شکل و با چه فونداسیونی ساخته شده است.
وی با اشاره به کمبود ساختمانسازی خاطر نشان کرد: دلیل نمیشود که چون ساختمان کم است، بد بسازیم؛ باید قدر پول خود را بدانیم و خوب بسازیم؛ نباید سرمایهگذاری هدر برود. ساختمانهایی که تخریب میشوند، ثروتهای ملی هستند و به راحتی به دست نیامدهاند. اگر ساخت و ساز خلاف بوده، نباید اجازه میدادیم که ساخته شود.
چمران افزود: قرار نیست دست کسی را برای ساختمانسازی ببندیم. در این دوره تأکید کردهایم که مردم به ساختمانسازی تشویق شوند
پیرهادی: ایجاد درگاههای جدید برای مجوزها ممکن است منجر به افزایش فساد شود
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که ایجاد درگاههای جدید برای مجوزها منجر به ورود افراد دیگر و افزایش فساد میشود.
وی تأکید کرد که تمام پلاکهایی که قابلیت دارند، میتوانند مجوز طبقات اضافی بگیرند.
او افزود: مگر قانون برای سرانهها نداریم و شورای ترافیک نباید اظهار نظر کند؟ چرا در این مرحله هستیم؟ چون مجوزها را به اشخاص و گروهها سپردهایم. هنوز هم دیر نشده و شهر ظرفیتهایی دارد که باید شناسایی و حل شود.
علوی: نیاز به بررسی و تعیین تکلیف در مورد کمیسیون ماده پنج هست
رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت که اگر این موضوع پیشنهاد برای نهاد بالادستی است، باید بررسی کنیم که آیا ما میتوانیم در این زمینه تعیین تکلیف کنیم و قانون بنویسیم.
وی افزود: اگر قرار است این طرح باشد، باید در شورا بررسی و تصویب شود.
علوی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج صرفاً شهرداری تهران نیست و نمایندگان وزارتخانههای مختلف نیز در آن حضور دارند و شهرداری تنها یکی از اعضای آن است.
وی همچنین تأکید کرد که تعارض منافع زمانی وجود دارد که دبیرخانه در شهرداری قرار دارد و تصمیمگیرنده نهایی شهرداری باشد، در حالی که نمایندگان وزارتخانهها نیز نظرات خود را اعلام میکنند.
اقراریان: بیمارستان شهدای تجریش بدون پارکینگ ساخته شد
رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه جلسه شورا بیان کرد که بیمارستان شهدای تجریش بدون پارکینگ ساخته شده است.
اقراریان اظهار داشت: حرفها را ما باید در شورا بشنویم. عمده این پروژهها یا متعلق به افراد خاص یا نهادهای خاص است و چون قدرت دارند، میسازند؛ یا سرانه را تأمین نمیکنند یا اعلام سرانههای آنها غیرواقعی است.