به گزارش
شهر دوست سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و نود و یکمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به انتصابات در شهرداری تهران گفت: در آخرین ماههای این دوره از مدیریت شهری دوباره شاهد تغییر و تحولات گسترده مدیریتی هستیم انتظار ما این بود که با توجه به بیثباتی که در طول سه سال و نیم گذشته تجربه کردهایم در ماههای آخر شاهد ثبات مدیریتی باشیم. اما متاسفانه همچنان سریال تغییر مکرر مدیران بیهدف استمرار دارد و امیدوارم شهرداری تهران قدر ماههای آخر خود را بداند و به جای جابجایی مدیران، به فکر ارائه خدمات باشد.
وی با اشاره به نرخ کرایه اتوبوس و مترو اظهار کرد: مطابق با مصوبه شورای شهر، اتوبوسرانی میتواند برای ارائه سرویس بهتر در روزهای تعطیل بهای بلیت را ۵۰ درصد افزایش دهد.
وی ادامه داد: اما در این مصوبه ذکر نشده است که منظور از روزهای تعطیل کدام یک از تعطیلات هستند. در روزهای اخیر مشاهده کردیم که به دلیل آلودگی هوا ادارات تعطیل بودند و به موازات همین تعطیلی، اتوبوسرانی اقدام به افزایش کرایههای خود کرد. این در حالی است که در روزهای تعطیل اخیر، مشاغل آزاد و برخی از ادارات سر کار بودند.
تشکری هاشمی تصریح کرد: ما به دنبال کاهش آلودگی هوا و افزایش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی هستیم اما با افزایش۵۰ درصدی بهای بلیط اتوبوس از این کار جلوگیری میکنیم و منجر به افزایش نارضایتی و شکایات شهروندان میشویم. بر همین اساس پیشنهاد میکنم تا این مشکل که در مصوبه به وجود آمده است؛ در قالب یک دو طرح دو فوریتی برطرف شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سامانه بر خط تاکسیهای شهر تهران نیز گفت: تاکسیرانی نرمافزار تاکسیهای بر خط خود را آماده کرده، اما از آنجایی که هنوز کامل نشده؛ به صورت آزمایشی کار خود را آغاز میکند. اما در این مصوبه نیز نیاز است اصلاحاتی انجام شود. باید در این مصوبه نیز ذکر شود که نرخ کرایهها در شرایط خاص تا ۵۰ درصد میتواند افزایش یابد.
تصویب دوفوریت دو لایحه مرتبط با نرخ کرایه حمل و نقل عمومی
پس از اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی، موضوع دو فوریت دو لایحه درخصوص نرخ کرایه حمل و نقل عمومی در صحن شورا مطرح و تصویب شد.
در این راستا، ابتدا اصلاح تبصره بند ۵ ماده ۹ مصوبه تعیین نرخ بلیط و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ مطرح گردید و به تصویب رسید.
در متن این لایحه، آمده است که شهرداری تهران مکلف است کرایه خطوط بخش عمومی و خصوصی در روزهای تعطیل و نرخ کرایه در نوبت شب را به میزان ۵۰ درصد بیشتر از نرخهای مصوب محاسبه و اعمال کند. تأکید میشود روزهای تعطیل منطبق با تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بوده و شامل روزهایی که به دلایل اضطرار و آلودگی هوا تعطیل میشود نخواهد بود.
همچنین دو فوریت اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۵ مصوبه تعیین نرخ بلیط و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ نیز مطرح شد و به تصویب رسید. بر این اساس، به شهرداری تهران اجازه داده میشود در صورت ایجاد سامانه هوشمند محاسبه و اعلام نرخ کرایه پس از تأیید کمیسیون عمران و حمل و نقل، در ساعات اوج ترافیک تا پنجاه درصد به نرخ کرایه اضافه کند.