آلودگی هوای تهران به طور مطلق قابل رفع نیست

به گزارش شهر دوست سید جعفر تشکری هاشمی در خصوص بزرگراه‌های پرخطر تهران گفت: نمی‌توان این بزرگراه‌ها را بزرگراه‌های خطرناک شهر دانست، بلکه در این بزرگراه‌ها نیز مثل بقیه بزرگراه‌های شهر باید قوانین رعایت شود. برای بزرگراه‌های تهران، در نقاطی که مشکلاتی مثل شیب تند دارد کنترل سرعت تعریف شده است که البته این مسئله طبیعت جغرافیای تهران است که با این شیب‌ها مواجه باشیم. به‌عنوان مثال در بزرگراه‌های شمالی-جنوبی، اجازه رانندگی با سرعتی بیشتر از ۸۰ کیلومتر داده نشده است و هم دوربین‌ها و هم تابلوها حکایت از این موضوع دارند.

وی ادامه داد: بعضی کارهای عمرانی نیز صورت گرفته است؛ به‌عنوان مثال در برخی از نقاط به دلیل اشکالاتی که در شیب عرضی بوده، اصلاحاتی را در بزرگراه‌ها انجام داده‌اند. در طول سال‌های گذشته نقاطی آسیب‌شناسی شده است. همین‌طور در بعضی از بزرگراه‌ها مثل بزرگراه آزادگان کار تکمیل بزرگراه انجام شده است. تا چندین سال پیش، تنها بخش‌هایی از کندروهای بزرگراه آزادگان کار می‌کرد و اصل بزرگراه ساخته نشده بود و کار تکمیل و ساخت بزرگراه در طول سال‌های گذشته انجام گرفت. در بعضی از نقاط، ورودی و خروجی‌ها نیز نیاز به اصلاحات هندسی داشتند و این کار نیز انجام شد.

به نظر من این برای شهرداری کاری مستمر به حساب می‌آید و نمی‌توان گفت امسال پنج نقطه را ایمن‌سازی کرده‌ایم و دیگر مشکل ایمنی تهران رفع شده است. تمام نقاطی که استعداد حادثه دارند باید مرتباً مورد بررسی قرار بگیرند؛ نقاط واجد ایراد رفع شوند و در عین حال با تابلوها و علائم به رانندگان هشدار لازم را بدهند که در آن نقاط با ایمنی لازم رانندگی کنیم.

این بخشی از کار است و بخشی از کار نیز وظیفه شهرداری است که در طول سال‌های گذشته هزاران نقطه از تهران اصلاح هندسی شده و بهبود پیدا کرده‌اند و همچنان نیز ممکن است برای صدها و هزاران نقطه از تهران این ضرورت وجود داشته باشد.

تشکری هاشمی درمورد ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز اعلام کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میزان آلاینده‌های موتورسیکلت‌های بنزینی بسیار زیاد و همطراز با خودروهای سواری در شهر تهران است. به همین خاطر همواره یکی از مصوبات ما در شورای اسلامی شهر تهران در طول دو-سه سال اخیر این بوده است که شهرداری کمک‌هزینه برای تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی را پرداخت کند. تا این لحظه شهرداری کوتاهی‌هایی در این زمینه داشته، اما با توجه به اینکه امسال بودجه خوبی در اختیار شهرداری گذاشته‌ایم امیدوارم در این ماه‌های پایانی سال به این موضوع اهتمام لازم را داشته باشند.

وی افزود: آلودگی هوا به طور مطلق قابل رفع نیست؛ زیرا توپوگرافی تهران به گونه‌ای است که ما با این پدیده مواجه هستیم، اما می‌توانیم شدت آلاینده‌ها را کم کنیم. یکی از راه‌های کاهش آلاینده‌ها این است که آنچه را بیشترین تأثیر را در این آلودگی دارند یعنی موتورسیکلت‌ها، خودروهای سواری و بعد کامیون‌ها و خودروهای سنگین به‌تدریج به‌روزرسانی استانداردهای آنها انجام شود و با تبدیل آنها به خودروهای یورو۵ و یورو۶ و یا با برقی‌سازی آنان مشکل را حل کنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ با این سؤال که آیا به‌خاطر توپوگرافی تهران، می‌توان برای رفع آلودگی هوا به تغییر پایتخت فکر کرد، گفت: قرار نیست که تا شیب یا کوهی اطراف شهر بود ما پایتخت را جابه‌جا کنیم. این دلیل خوبی برای جابه‌جا کردن پایتخت نیست. مشکل آلودگی هوا در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا در طول دهه‌های گذشته وجود داشته ولی با برنامه‌ریزی، توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی، توسعه حمل و نقل پاک (به‌خصوص دوچرخه) توانسته‌اند بر این موضوع فائق آیند. ما نیز باید همین رویه را دنبال کنیم. برای این موضوع نبایدی پایتخت جابه‌جا شود، اما اگر دلیل دیگری دارد باید دولت‌مردان آن را بررسی کنند و تصمیم بگیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

تصادفی

جهان

اخبار

جهان