به گزارش شهر دوست احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورا گفت: تحقق شهرداری غیر حضوری از جمله اهداف وبرنامه های دوره ششم مدیریت شهری بوده است و حرکت به سوی تحقق شهرداری غیر حضوری در بسیاری از عرصه ها در برنامه چهارم پیشرفت و تحول شهر تهران به صراحت ذکر شده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر شورا مصوبه ایجاد درگاه یکپارچه خدمات غیر حضوری شهرداری را در ۲۲ آبان ۱۴۰۲ به تصویب رسانده که در ماده ۲ تکالیفی ذکر شده و بر اساس آن، شهرداری مکلف است درگاه یکپارچه خدمات غیر حضوری را با هداف زیر ایجاد نماید.
-ایجاد شفافیت در ارایه خدمات
-افزایش سرعت در ارایه خدمات
-خودکار سازی فرایند ها و به حداقل رساندن مراجعات شهروندان و کسب و کارها به شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر
-حذف استعلامات و مکاتبات فیزیکی فی مابین واحد های مختلف شهرداری
-ایجاد زیر ساخت لازم جهت غیر حضوری شدن پاسخگویی به استعلامات خارج از شهرداری
-ایجاد یکپارچگی بانک های اطلاعاتی شهرداری تهران
-افزایش بلوغ سازمانی شهرداری تهران
-فرایند محور شدن ارایه خدمات و یکپارچگی و بهبود فرایند ارائه خدمات؛
همه از جمله تکالیفی بوده که در مصوبه ایجاد درگاه یکپارچه باید ارائه شوند.
صادقی در ادامه و در تشریح مواد این مصوبه گفت: در ماده سوم، شرایط و توصیفات درگاه ذکر شود تا امکان تفسیر نادرست از بین برود.
وی ادامه داد: در ماده ۴ شورایی تحت عنوان مدیریت فرایند ها و خدمات پیش بینی شده که دو عضو شورای شهر در این شورای موصوف عضویت دارند و وظایفشان در ماده ۵ مصوبه ذکر شده است.
صادقی افزود: در ماده ۶ با دسته بندی موضوعات خدمات برنامه های عملیاتی مشتمل بر گام های اجرایی و زمان بندی ایجاد و توسعه درگاه یکپارچه را تعیین می کند که ۳ تبصره دارد:
الف- پس از ابلاغ این مصوبه تنها خدمایت جدیدی قابل ارایه خواهد بود که مصوبه شورا (شورای مدیریت فرایند ها و خدمات) را اخذ نموده باشد، لذا ما خدماتی جدیدی نمی توانیم ارائه کنیم.
ب-۳ ماه پس از ابلاغ این مصوبه سامانه هایی امکان توسعه دارند که تصویب این شورا (شورای مدیریت فرایند ها و خدمات) داشته باشند.
ج- شهرداری تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ حداقل ۲۰ فرایند اولویت دار که فاقد سامانه بوده اند را می بایست شناسایی کرده و بهبود و خودکار سازی نماید.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا گفت: ماده ۷ بودجه موردنیاز اقدامات مرتبط را توضیح داده و در نهایت در ماده ۸ با ذکر ۴ تکلیف ابزار نظارتی شورای را برشمرده که عبارتند از:
-ایجاد داشبوردهای مدیریتی و گزارش گیری برای شورای شهر و مدیران شهرداری.
-گزارش مصوبات شورای مدیریت فرایند ها هر ۶ ماه به شورای شهر ارسال شود.
– دسترسی به زیر سامانه های شهرداری تهران برای اعضای شورای شهر ایجاد شود (در خصوص کارشناسان شورای شهر پس از معرفی دسترسی ایجاد شود )
-گزارش زیر سامانه های ایجاد شده برای خدمات غیر حضوری هر ۶ ماه به شورای شهر ارسال شود.
صادقی اضافه کرد: به عنوان یکی از اعضای شورای مدیریتی فرایندها و خدمات، باید بگویم تاکنون این شورا تنها یک بار تشکیل شده و شهرداری می بایست گزارش اقدامات صورت گرفته و نتایج حاصله و نیز علت عدم تشکیل شورای موصوف و همچنین مصوبات بلاتکلیف بودن این شورا را به شورای شهر ارسال کند.